Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Carrefour ukarany za sprzedaż zafałszowanych jaj

  • dlahandlu.pl
  • Autor: www.dlahandlu.pl
  • Data: 08-12-2014, 14:54

Inspekcja Handlowa w Łodzi nałożyła na sieć Carrefour karę w wysokości 3 tys. Hipermarket sieci w Radomsku miał w ofercie 320 sztuk jaj klasy A w cenie 2,99 zł za opakowanie oznakowane klasą wagową „L - DUŻE ”. Jaja wyprodukowała Ferma Drobiu „MIZGIER”. Podczas ważenia okazało się, że około 100 jaj (29,4%) miało masę od 53,2g do 62,8g, a więc niższą od zadeklarowanej klasy wagowej L (73 g > masa ≥ 63 g).

- W odpowiedzi na wystąpienie pokontrolne jako przyczynę niedowagi jaj producent wskazał naturalny proces utraty ich masy na skutek starzenia się. Jednocześnie poinformował, że celem wyeliminowania niezgodności przeprowadzono pozaplanową kontrolę kalibracji urządzeń wagowych oraz zwielokrotniono kontrolę wewnątrzprodukcyjne - czytamy w decyzji inspekcji.

- Łódzki Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej stwierdził, że naturalny proces starzenia jaj został już uwzględniony w przepisie art. 27 rozporządzenia 589/2008 , gdyż procedury kontroli zawarte w tym rozporządzeniu (w szczególności art. 24 i 27 ) nie przewidują dodatkowych tolerancji z tytułu wieku jaj w przypadku sprawdzenia rzetelności klasyfikacji wagowej jaj , zaś producent ma obowiązek sklasyfikowania jaj do określonych w tym przepisie czterech klas wagowych w taki sposób, by nie przekroczyć tolerowanych odchyleń w całym okresie ich minimalnej trwałośc - podano.

Inspektor Inspekcji Handlowej wydał decyzję o wymierzeniu przedsiębiorcy kary pieniężnej. Ustalając jej wysokość wziął pod uwagę m.in.:

- wysoki stopień szkodliwości czynu polegającego na wprowadzeniu do obrotu jaj zafałszowanych, gdyż w rażący sposób zostały naruszone interesy konsumentów - prawie pięciokrotnie została przekrocz ona dopuszczona przepisami tolerancja w zakresie masy jednostkowej. Oznaczenie produktów nieprawidłową - fałszywą informacją o klasie wagowej wprowadzało konsumentów w błąd , ponieważ nie otrzymywali oni produktu o cechach opisanych na opakowaniu . Ponadto należy tu zauważyć, że jaja o wyższej klasie wagowej sprzedawane są konsumentom po wyższych cenach (klasa L jest droższa od klasy M).

- wysoki stopień zawinienia , gdyż strona, jako podmiot o silnej pozycji na rynku spożywczym prowadząc a sieć super i hipermarketów na terenie kraju powinna dołożyć wszelkich starań, by zapewnić zgodność żywności z wymogami prawa żywnościowego właściwymi dla jej działalności i kontrolować przestrzeganie tych wymogów, aby do obrotu nie trafiały zafałszowane środki spożywcze.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (23 182) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 270)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH