REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

CBRE: Rekordowa ilość powierzchni handlowych w budowie w Europie

  • Autor: portalspozywczy.pl / pr
  • Data: 05-08-2013, 12:13

Jak wynika z badań przeprowadzonych przez CBRE, firmę doradczą w sektorze nieruchomości komercyjnych, obecnie w Europie w budowie znajduje się rekordowa ilość powierzchni handlowych, bo aż 11,9 miliona mkw. Stanowi to 50 proc. wzrost w ujęciu rocznym w porównaniu do 2012 roku, kiedy w budowie było 7,2 miliona mkw. W Polsce powstaje obecnie 750.467 mkw nowoczesnych powierzchni handlowych.

REKLAMA

Całkowita podaż powierzchni handlowych w Polsce w wynosi 9,3 miliona metrów kwadratowych w 420 obiektach. Ponad połowa powierzchni zlokalizowana jest w największych polskich aglomeracjach: w Warszawie (1,4 miliona mkw w 42 centrach), w Katowicach (1,03 miliona mkw), w Trójmieście (blisko 620.000 mkw), we Wrocławiu (540.000 mkw), w Łodzi i Poznaniu (po 510.000 mkw) oraz Krakowie (495.000 mkw). Nowoczesne powierzchnie handlowe w przeważającej mierze zlokalizowane są w centrach handlowych, ale także w parkach handlowych i centrach outletowych. Trójmiasto posiada najwyższe nasycenie powierzchniami handlowymi, wskaźnik ten wynosi 500 mkw. na 1.000 mieszkańców. Wśród dużych miast najniższy wskaźnik notowany jest w aglomeracji krakowskiej - 250 mkw/1.000 mieszkańców. Średnie nasycenie dla ośmiu aglomeracji wynosi 413 mkw/1.000 mieszkańców, a uwzględniając powierzchnie aktualnie w budowie, jest to 444 mkw/1.000 mieszkańców.

- Na ogół rynek uznaje się za nasycony, jeżeli wskaźnik wynosi 750 mkw na każdy tysiąc mieszkańców. Warto jednak pamiętać, że każde miasto jest osobnym przypadkiem i oprócz tradycyjnych powierzchni handlowych, są także nisze rynkowe, które są w stanie pomieścić takie projekty jak parki handlowe, centra handlowe czy centra specjalistyczne. W siedmiu największych polskich aglomeracjach odsetek wolnych powierzchni jest stosunkowo niewielki i waha się w granicach od 1,6% w aglomeracji katowickiej do 4,5% w Krakowie. Wolne powierzchnie znajdują się zazwyczaj w mniej atrakcyjnych obiektach, podczas gdy w centrach handlowych najwyższej jakości nie ma dostępnych miejsc - powiedziała Beata Kokeli, senior director, dział powierzchni handlowych, CBRE w Polsce.

W 2012 roku odnotowano gwałtowny wzrost liczby niewielkich centrów i parków handlowych o powierzchni nie przekraczającej 5.000 mkw, jak np. budowane przez Czerwoną Torebkę, Dekadę i Budrem. Ponadto rośnie też liczba centrów outletowych - w marcu 2012 roku otwarty został Factory Outlet Annopol, ukończone zostały także Szczecin Outlet Park i Ptak Outlet w Rzgowie koło Łódzi.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (25 986) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH