Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Centra handlowe – początki, przemiany, perspektywy (analiza)

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 11-12-2017, 09:53
Centra handlowe – początki, przemiany, perspektywy (analiza)
fot. shutterstock

Jeszcze 20 lat temu wielkopowierzchniowe obiekty handlowe w Polsce można było policzyć na palcach jednej ręki. Dziś do dyspozycji mamy ponad 470 obiektów handlowych o łącznej powierzchni ok. 11,3 mln mkw. Na przestrzeni lat zmieniała się rola centrów handlowych, które z destynacji zakupowych stały się miejscami, w których Polacy spędzają wolny czas i szukają pozytywnych doświadczeń – wynika z obserwacji firmy doradczej Colliers International, która od dwóch dekad aktywnie wspiera rozwój rynku handlowego w Polsce.

Początki

Pierwsze obiekty handlowe powstały na początku lat 90. wraz z rozwojem handlu i pojawieniem się najemców poszukujących wysokiej jakości powierzchni w dobrych lokalizacjach.
W 1995r. na polski rynek weszła portugalska sieć Jeronimo Martins, która nabyła 210 sklepów „Biedronka”. Pięć lat później innym ważnym wydarzeniem na rynku było oddanie do użytku Galerii Mokotów (obecnie ponad 68 tys. mkw.), pierwszego centrum handlowego na dużą skalę, które cieszy się renomą do dziś. W kolejnych latach powstały m.in. Arkadia, Manufaktura (po ok. 110 tys. mkw.) i Złote Tarasy (64 tys. mkw.). 

— Głównymi czynnikami napędzającymi rynek 20 lat temu były niemal całkowity brak handlu wielkopowierzchniowego i ekspansja sieci handlowych. Stopniowo pojawiły się nowe kategorie najemców i nowe formaty handlowe. Dziś nie ma już w Polsce miast bez nowoczesnego handlu, a polskie centra handlowe są w europejskiej czołówce pod względem funkcjonalności, aranżacji przestrzeni i architektury — mówi Marta Machus-Burek, partner w Colliers International, dyrektor Działu Powierzchni Handlowych. 

Globalny kryzys finansowy sprzed dekady ostudził na chwilę zapał inwestorów do realizowania kolejnych inwestycji handlowych. Jednak solidne fundamenty polskiej gospodarki w połączeniu z silnym popytem wewnętrznym szybko przywróciły Polsce pozycję kraju atrakcyjnego dla sieci handlowych i deweloperów, czego potwierdzeniem mogą być spektakularne projekty, takie jak Galeria Katowicka (48 tys. mkw.) czy niedawno ukończone Posnania (blisko 100 tys. mkw.), Galeria Północna w Warszawie (64 tys. mkw.), Wroclavia (64 tys. mkw.) i Serenada w Krakowie (42 tys. mkw.).

Przyciągnąć klienta

Z czasem zmieniła się funkcja centrów handlowych, które odgrywają coraz istotniejszą rolę społeczną i rozrywkową. Dziś są one nie tylko miejscem zakupów, ale również miejscem życia towarzyskiego. To sprawia, że oprócz atrakcyjnych sklepów, klienci oczekują urozmaiconej oferty rozrywkowej i kulinarnej. Dodatkowo, aby przyciągnąć klientów, właściciele obiektów handlowych starają się wyróżnić aranżacją wnętrz i architekturą, np. szklanymi fasadami i oryginalnymi witrynami.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (16 181) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 263)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH