Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Ceny mają wielkie oczy

  • Autor: Maria Andrzej Faliński
  • Data: 28-08-2008, 17:21

Rosnące ceny żywności to proces globalny. Ale lepiej popatrzeć na niego lokalnie, z polskiej perspektywy. W polskiej, szczególnej sytuacji gospodarczej osobiście nie bałbym się tego procesu. Na zwyżkach można po prostu zarobić - i czynimy to.

Mechanizm jest oczywisty. Dysponujemy dobrym, wyróżniającym się jakością produktem - taki jest przede wszystkim eksport polskiej żywności. Sprzedajemy go zaś najczęściej po cenie w danej kategorii korzystnej. Czyli: jesteśmy dobrzy i tańsi. A import? - też nie jest źle, bo póki co importując produkty różne, głównie sprowadzamy te tańsze i to z pozycji mocnego pieniądza. Korzyści komparatywne więc są - nie ma co przesadnie narzekać. I choć dla niektórych firm eksport staje się trudny - to nie jest on niemożliwy.

Coraz częściej mówi się też o szczególnym sposobie realizacji obrotu żywnością "ponad granicami" - o eksporcie i imporcie poprzez sieci handlowe (w tym polskie - nie zapominajmy o tym). Choć nadal nie jest to "main stream" handlu zagranicznego produktami żywnościowymi, zjawisko ma duże znaczenie - dotyczy ok. 1 mld zł eksportu żywności i kilkakrotnie większej kwoty jej importu, w tym zakupu na rynku wspólnotowym.

Co ważne, struktura i udział produktów "z zewnątrz" w znacznym stopniu zależy od profilu i formatu firmy handlowej: od ok. 10 proc. w hipermarketach i dyskontach, po średnio 1/3 w niektórych sieciach specjalistycznych i delikatesach. Są grupy produktów, gdzie import jest zakupem komplementarnym (np. cytrusy). Ale często jest on substytutywny, czyli może wypierać produkt polski (np. w mięsie).

Odwrotny problem dotyczy eksportu. Wybór strategii eksportowej powinien zaczynać od trafnej diagnozy pozycji danego produktu. Od tego, bardziej nawet niż od najlepszej promocji, zależy sukces eksportera. To jest zadanie dla służb dyplomatycznych i innych form państwowego wsparcia informacyjno-doradczego dla biznesu: diagnoza rynku pod kątem uzupełnienia lub konkurencyjnego zwycięstwa. Wbrew pozorom to fundament wspierania eksportu.

Drugą część felietonu mozna znaleźć pod linkiem: Małe firmy mogą także wygrywać na rynku

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • wow gold 15-05-2009, 04:50:
That's about it. This one little tip could make the difference
between your website

Zobacz wszystkie komentarze (1)

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (22 780) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 271)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH