Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Karol Kalicki, prezes Upside Property: Najemcy i operatorzy zbyt często patrzyli w lustro, a nie przez okno

  • Autor: wyborcza.biz, Karol Kalicki, prezes Upside Property.
  • Data: 08-04-2014, 23:02

Rynek komercyjnych nieruchomości handlowych przechodzi najtrudniejszy etap swego rozwoju - pisze na łamach wyborczej.biz Karol Kalicki, prezes Upside Property.

W wielu miastach mamy do czynienia ze stagnacją i mieszkańcy w poszukiwaniu tańszych produktów jednostkowo o kilka złotych pokonują kilometry. Do tego w wielu miejscowościach, gdzie ludziom trudno o pracę i godziwy zarobek, powstało wiele projektów nieprzystających do siły nabywczej rynku. Teraz nadszedł czas dość brutalnej weryfikacji.

Budowa w takich miejscach dużych centrów handlowych była i jest dyktowana chciwością, a nie rachunkiem. Efekt? Rośnie liczba upadłości, przejęć i redukcji.

Produkt, jakim jest centrum handlowe, powinien być zatem dopasowany do rozpoznanych możliwości rynkowych i to w długim okresie, a nie do przesadnie optymistycznych założeń. Najemcy i operatorzy zbyt często patrzyli w lustro, a nie przez okno, i nie chcieli widzieć, jak wygląda rzeczywistość. Powstawały galerie handlowe, które pozostawały projekcją ambicji, a nie realnych możliwości. Taki wzrost był generalnie nieuzasadniony i nadszedł czas weryfikacji umiejętności menedżerów i inwestorów.

W Niemczech czy w Austrii w mniejszych miastach nie widać trzykondygnacyjnych galerii handlowych z wielopoziomowym parkingiem. Różnice te można tłumaczyć odmiennymi zachowaniami konsumenckimi, co nie zmienia faktu, że musi być dostosowany do prognoz rynkowych, także w długim terminie.

Wzrosty sprzedaży większości marek były konsekwencją rosnącej przez lata wielkości powierzchni sprzedaży, a nie lepszego zarządzania istniejącą powierzchnią. Obecna recesja na rynku oznacza, że wiele marek zaczęło znikać z rynku albo, po przeprowadzeniu upadłości układowej, są cieniem dawnej świetności. Przykładów jest wiele - od marek odzieżowych i kosmetyków po elektronikę. Przez lata w 50 tys. miastach bez uzasadnienia lokowano po trzy-cztery duże salony jubilerskie czy optyczne w dużych centrach handlowych.

Zmniejszyła się też średnia wielkość powierzchni przeznaczonych na przykład na artykuły spożywcze. Czasy hipermarketu z rzędem sklepów obok odchodzą w przeszłość. Taka formuła przestała mieć rację bytu i zastępują ją dyskonty. Czasy wielkich powierzchni z mydłem i powidłem, z rowerami, oponami i świeżym (?) mięsem wydają się przemijać.

Obecnie rośnie liczba centrów handlowych, które trzeba poddać gruntownej rekonstrukcji - zarówno pod względem koncepcji, jak i spójności finansowej.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (20 381) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 271)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH