Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Sprzedaż "zupek chińskich" w małych sklepach - analiza CMR

  • www.portalspozywczy.pl
  • Autor: Karol Wojsz Centrum Monitorowania Rynku Sp. z o.o
  • Data: 01-10-2015, 12:30

Produkty, po które chętnie sięgamy chcąc zorganizować szybki obiad niskim  nakładem sił i środków to głównie: sosy w słoikach i w proszku, fixy czy zupy w proszku. Spośród tych kategorii, w sklepach małoformatowych najczęściej w koszyku lądują zupy – zarówno te w proszku do gotowania i instant wieloporcjowe, zupy chińskie (noodle) oraz gorące kubki. Nieco rzadziej znajdujemy w nich sosy w proszku, fixy i sosy gotowe w słoikach.

Wartościowo, najwyższe udziały w rynku z wymienionych kategorii uzyskują zupy w proszku, a to że produkty z tego segmentu liczą się na rynku sprawdzić można w rankingu top produktów FMCG najczęściej lądujących w koszyku – gdzie bez problemu odnaleźć możemy choćby Barszcz Czerwony Instant, Barszcz Biały i Żurek – wszystkie należące do marki Winiary, która – biorąc pod uwagę wspomniane kategorie – jest najczęściej obecna na liście. Poza zupami, w zestawieniu TOP 1000 odnaleźć możemy przedstawicieli sosów w proszku (różne warianty Sosów na Każdy Dzień, Winiary) i fixów (Fix Spaghetti Knorra, Napoli i Bolognese).

Jeśli chodzi o poszczególne segmenty, to w ogólnym zarysie mamy tu podobne marki, w szczególe jednak, każdy z nich charakteryzuje się swoistą specyfiką i układem sił. W zupach w proszku do gotowania i instant wieloporcjowych mamy sytuację przypominającą monopol, bowiem Winiary – lider kategorii – generuje ok. 80% wartości kategorii, siłą rzeczy znacząco wyprzedzając konkurentów w postaci Amino i Knorra.

Zupy noodle w małoformatowych sklepach spożywczych podzielone są pomiędzy marki Vifon, Amino i Knorr, a najpopularniejsze warianty w tym segmencie to złoty kurczak i kurczak curry Vifona. Gorące kubki, są jeszcze silniej zdominowane przez jedną markę niż wcześniej wspomniane zupy w proszku, tu lider – Knorr – odpowiada za 90% wartości segmentu, a pierwszym najpopularniejszym „nie - Knorrowym” produktem w tym segmencie saszetka Vifona o smaku kurczaka curry z udziałami (wartościowymi) na poziomie 1% i 12 pozycją w rankingu SKU w kategorii.

Sosy w proszku to znowu dominacja Winiar (70% wartości segmentu), a dalej ponownie Knorr i Amino. Sytuacja jest bardziej wyrównana w wypadku fixów – tu mamy niemal duopol, w którym o palmę pierwszeństwa rywalizuje Knorr z Winiarami (z wyraźnym wskazaniem w ostatnim kwartale na tego pierwszego), podczas gdy pozostałe marki (takie jak Prymat czy Kamis) muszą zadowolić się śladowymi wręcz udziałami. Wreszcie sosy gotowe w słoikach – kategoria, w której żadna z wymienionych marek nie odgrywa kluczowej roli – tutaj najwyższymi udziałami, zarówno w ujęciu wartościowym, jak i w liczbie transakcji, pochwalić się może Łowicz, znacząco wyprzedzając Pudliszki i Dawtonę. Zupełnie nieobecne w tym segmencie są Winiary, a Knorr wykazuje się udziałami na poziomie 2% i niezbyt wysoką dystrybucją.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (21 744) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 270)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH