Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Chiny: 46 proc. konsumentów kupuje produkty żywnościowe on-line

  • Autor: gochina.gov.pl za WPHI Szanghaj/dlahandlu.pl
  • Data: 24-05-2016, 12:21
Chiny: 46 proc. konsumentów kupuje produkty żywnościowe on-line
Fot. Shutterstock

Chiny posiadają najbardziej rozwinięty rynek e-commerce na świecie. Udział Chin w handlu internetowym w skali globalnej wynosi 40 proc. Wartość wymiany handlowej w ramach chińskiego e-commerce wyniosła w 2015 roku około 672 miliardów dolarów, zaś zgodnie z przewidywaniami w 2016 roku ma ona osiągnąć poziom około 1 biliona dolarów. 81 proc. chińskich konsumentów korzystało w 2015 roku z platform internetowych, przy czym w 35 proc. przypadków był to handel transgraniczny z towarami zagranicznymi jako przedmiotem transakcji. Dla chińskich konsumentów szczególnie istotna jest oferta sklepów internetowych w zakresie artykułów spożywczych (46 proc. konsumentów kupuje produkty żywnościowe on-line) - czytamy w opracowaniu WPHI Szanghaj.

Na rynku e-commerce B2C dominuje grupa Alibaba posiadająca sklep internetowy TMall, którego udział wyniósł w pierwszej połowie 2015 roku 57,7 proc. Drugą pozycję zajmuje platforma JD.com (25,1 proc. udziału w rynku), trzecią Suning (3,4 proc.), czwartą VIP.com (2,5 proc.). Istotną rolę odgrywają ponadto: Amazon China, dangdang.com, gome.com.cn, Yihaodian . Sprzedaż on-line B2B jest domeną m.in. grup Alibaba, Ganglian Holdings, Global Resources. Największą platformą C2C jest zaś Taobao.

Wspomniane sklepy są platformami wielobranżowymi, ale większość z nich wprowadza do swojej działalności elementy specjalizacji. Artykuły spożywcze oferowane są zwykle w ramach odrębnych od ogólnej platform internetowych, jak na przykład Miao TMall, Chi Taobao, Chaoshi JD, Chaoshi Suning. Na rynku e-commerce funkcjonuje ponadto szereg przedsiębiorców nastawionych wyłącznie na sprzedaż żywności. Do największych wyspecjalizowanych platform należą: WoMai (sklep koncernu COFCO), Tuotuo, benlai.com, yoocai.com, SF Best, youguo.com (sprzedaż świeżych owoców i warzyw).

Jak opisuje WPHI Szanghaj, dotychczas e-commerce był szansą na wprowadzenie produktów na chiński rynek bez konieczności uzyskiwania licencji importowej i przechodzenia przez kontrole związane z bezpieczeństwem żywności, a także dostosowania opakowań towarów do szczegółowych wymagań stawianych produktom importowanym i krajowym.

13 października 2015 roku opublikowana została regulacja urzędu AQSIQ Nadzór nad transgranicznym handlem internetowym w sektorze żywnościowym w ekonomicznych strefach bezcłowych. Zakresem zastosowania regulacji objęte są produkty sprowadzane do Chin w ramach e-commerce w formie Bonded Zone Model, zaś jej celem zapewnienie spójności e-commerce z przepisami o bezpieczeństwie żywności. Nowe przepisy określają powinności chińskich transgranicznych platform e-commerce (zapewnienie odpowiedniego poinformowania konsumenta o produkcie żywnościowym i możliwości zgłoszenia zastrzeżeń co do bezpieczeństwa danego artykułu). Platformy muszą być obecnie zarejestrowane we właściwym biurze AQSIQ i zgłaszać poszczególnych sprzedawców żywności współpracujących z nimi (wraz z informacjami identyfikującymi danego przedsiębiorcę).

Ponadto, nowe normy wyznaczają standardy co do opakowania produktów – wprowadzenie towaru na chiński rynek przez e-commerce wiąże się w przypadkach niektórych produktów (np. mleko w proszku dla dzieci) z koniecznością umieszczenia etykiety w języku chińskim. Pozostałe produkty żywnościowe powinny zaś posiadać e-etykietę w języku chińskim opublikowaną na platformie (zawierającą wszystkie informacje o artykule przewidziane przez chińskie prawo)

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • siwa 31-05-2016, 13:09:
z tego co widzę też gonimy liderów, bo coraz więcej osób kupuje online. mi się też zdarza, ale nie jest to nagminne. za ta jeśli kupuję to tylko na platformie arena. pl bo jako jedyni sprawdzają sprzedawców. a to dla mnie ważne.

Zobacz wszystkie komentarze (1)

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (23 477) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 267)


Polecane oferty


Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH