Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Co sprawia, że dyskonty notują kolejne wzrosty?

  • Autor: www.portalspozywczy.pl
  • Data: 27-02-2017, 12:34
Co sprawia, że dyskonty notują kolejne wzrosty?
Wiktor Miałkowski, partner Pro Business Solutions fot. Partner Pro Business Solutions

Opublikowane w ubiegłym tygodniu wyniki największej w Polsce sieci dyskontowej Biedronka, pokazują, że dyskonty znowu rosną znacznie szybciej niż reszta rynku FMCG. W ciągu całego roku 2016 szacowany wzrost tego rynku to około 4,3%, a tymczasem sprzedaż Biedronek wzrosła aż o 10,8%. Jednocześnie w ubiegłym roku zbankrutowały sieci delikatesów MarcPol czy Alma oraz została odnotowana rekordowa ilość zamknięć małych sklepów niezależnych. Co w takim razie sprawia, że od lat to sieci dyskontów, takich jak Biedronka czy Lidl, notują kolejne wzrosty?

Historia dyskontów w Polsce zaczęła się od założenia we wrześniu 1995 roku sieci Biedronka przez Mariusza Świtalskiego. Ci którzy pamiętają pierwsze Biedronki, wiedzą, że były to sklepy ze słabym jakościowo towarem z dobrymi cenami. W roku 1997 Biedronka została kupiona przez portugalską firmę Jeronimo Martins, która zaczęła pracę nad stopniowym rozwojem jakości sklepów i ich oferty - mówi Wiktor Miałkowski, Partner w Pro Business Solutions.

Dodaje, że w roku 2002 do Polski wkroczył niemiecki LIDL,  który postawił na promowanie jakości w swoich sklepach, używając hasła „Lidl ceni jakość”, czym bardzo chciał się odróżnić od Biedronki, która używała hasła „Biedronka codziennie niskie ceny”.

- I tu zaczęła się historia szybkiego rozwoju obu dyskontów, napędzanych wzajemną walką o klienta. Zdobywając rzesze klientów poszukujących niskich cen i jednocześnie szybko rozbudowując liczbę swoich sklepów, obie sieci zaczęły odbierać klientów drobnym sklepom niezależnym. Kluczowym  krokiem w tej walce było wprowadzenie do dyskontów szerokiej oferty pieczywa dopiekanego na miejscu - tłumaczy ekspert.

- Kolejnym krokiem obu graczy była walka o klientów z zasobniejszym portfelem. Stopniowo do oferty zostały wprowadzone produkty z wyższej półki, zastrzeżone dotychczas dla delikatesów - dodaje.

- Obie sieci intensywnie pracują nad zwiększeniem liczby swoich sklepów, żeby być coraz bliżej klientów. Biedronki spotykamy właściwie wszędzie, bo na koniec roku 2016 było ich 2.722. Lidl z kolei nadal koncentruje swoje sklepy w miastach dużych i średnich, a niedawno otworzył swój sklep z numerem 600 w Poznaniu - mówi ekspert i dodaje, że obecnie to dyskonty przejęły rolę kreatorów i liderów zmian w nawykach żywieniowych Polaków i próbują również flirtu ze znanymi markami dodatków i odzieży.  

Nowe trendy? - To też oczywiście dyskonty – to tutaj znajdziemy np. ofertę produktów ekologicznych szeroko obecną w strefie owoców Lidla, czy nawet pieczywo BIO. Klienci Biedronki znajdą dla przykładu 3 różne oferty ziemniaków – zwykłe, premium w czarnych torbach i ziemniaki BIO. To więcej niż oferują okoliczne delikatesy, a to przecież powinien być ich wyróżnik - mówi Miałkowski.

- Obecnie obie sieci udowadniają, że można prawie jednocześnie budować wizerunek lokalnego Delikatesu z wyjątkową ofertą, sklepu osiedlowego ze świeżym pieczywem oraz sklepu convenience z długimi godzinami otwarcia. Nie zapominają również przypominać o swoich niskich cenach, symbolu dyskontu. Oczywiście muszą o tym pamiętać, aby nie pójść w ślady innych rodzajów sklepów, od których dotychczas rozwijały się szybciej i skuteczniej. Bo przecież przetrwa ten, który dostosowuje się najszybciej - podsumowuje Wiktor Miałkowski.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (22 133) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 271)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH