REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Coraz łatwiej o pieniądze na budowę obiektów handlowych

  • Autor: Colliers International/portalspozywczy.pl
  • Data: 28-03-2011, 18:59

Rośnie liczba projektów handlowych mających szansę na otrzymanie finansowania i wejścia w fazę budowy, co oznacza wzrost podaży w nadchodzących latach. Ponieważ większość najemców poważne problemy ma już za sobą, możemy oczekiwać utrzymania się popytu na stabilnym poziomie - informuje w raporcie firma Colliers International.

REKLAMA

Według ekspertów największym powodzeniem nadal będą się cieszyły lokale w najlepszych centrach handlowych. W 2011 firmy będą korzystać z możliwości przejęcia atrakcyjnych lokalizacji od słabszych konkurentów. Silne marki będą zwiększać powierzchnię posiadanych modułów, by poprawić wyniki sprzedaży. Będzie również rosło ich zainteresowanie lokalizacjami przy najlepszych ulicach handlowych.

Po znaczącym spowolnieniu odnotowanym w roku 2009 sytuacja na rynku powierzchni handlowych w minionym roku ustabilizowała się. Mimo że najemcy nadal szczegółowo analizowali wyniki finansowe, a wiele firm ciągle szukało rozwiązań pozwalających zmniejszyć koszty, na rynku widać było rosnący optymizm. Sprzedaż detaliczna rosła. Większe firmy wykorzystały szanse, jakie stworzył rynek, by wzmocnić swoją pozycję.

W 2010 roku na rynek dostarczone zostało tylko 460 tys. mkw. nowej powierzchni handlowej. Jednocześnie wzrosła aktywność deweloperów, czego przejawem było rozpoczęcie budowy projektów o łącznej powierzchni ponad 670 tys. mkw.

Pod koniec roku całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce kształtowała się na poziomie 8,04 mln mkw. Nowa podaż dostarczona na rynek w ciągu całego 2010 roku wyniosła około 460 tys. mkw., co stanowi znaczny spadek w porównaniu z ubiegłymi latami (mniej niż 60 proc. podaży odnotowanej w 2009 roku). Tak niski poziom nowych zasobów jest bezpośrednim skutkiem kryzysu, kiedy to zmniejszeniu uległa liczba inwestycji wchodzących w fazę budowy.

Całkowita podaż na ośmiu największych rynkach wyniosła 5,19 mln mkw., podczas gdy nowa podaż stanowiła około 153 000 mkw. Największym zrealizowanym projektem był Port Łódź (67 0tys. mkw.).
Większość nowej powierzchni handlowej została dostarczona w małych i średnich miastach. Pod koniec grudnia 2010 całkowity zasób powierzchni handlowych na wyżej wymienionych rynkach osiągnął 2,9 mln mkw. Wśród największych zakończonych projektów należy wymienić centrum handlowe Victoria (43 tys. mkw.) w Wałbrzychu oraz Gemini Park (41,5 tys. mkw.) w Tarnowie.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (28 308) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH