Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Handel

Coraz więcej centrów handlowych w Polsce wymaga modernizacji

- Na rynku jest coraz mniej miejsca na nowe galerie, więc przewagę liczbową mogą zyskiwać inwestycje w modernizację i rozbudowę. To obszar interesujący dla inwestorów, choć trudny – mówi Marcin Juszczyk, przedstawiciel Capital Park, spółki, która realizuje tego typu projekty.

Coraz więcej centrów handlowych w Polsce wymaga modernizacji
Marcin Juszczyk, członek zarządu Capital Park, fot. Newseria

– Chętnie zajmujemy się rewitalizacją starych obiektów handlowych, dlatego że jest to nisza oferująca ciągle ponadprzeciętne marże deweloperskie. Po drugie, są to ciekawe projekty, często z charakterem. Po trzecie, rynek handlowy jest już dosyć nasycony i często brakuje miejsca na nowe projekty handlowe, a stare obiekty mają już ugruntowaną pozycję handlową na lokalnych rynkach i są lubiane przez klientów i najemców – wyjaśnia w rozmowie z agencją Newseria Biznes Marcin Juszczyk, członek zarządu Capital Park.

Na koniec I półrocza 2016 roku całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce przekroczyła 13 mln mkw. – wynika z danych JLL. Z tego 71 proc. stanowią centra handlowe (9,3 mln mkw.), 27 proc. parki i wielkopowierzchniowe magazyny handlowe (3,5 mln mkw.) a 2 proc. centra wyprzedażowe. Od kilku lat podaż dynamicznie przyrasta.

– Pierwsze obiekty handlowe w Polsce powstawały ponad 20 lat temu, czyli na początku lat 90. Akurat takimi projektami teraz też się zajmujemy. Były to centra pierwszej generacji, gdzie najczęściej ponad 70 proc. powierzchni zajmował sklep spożywczy, a wokół niego powstawały nowe sklepy i usługi. Ten rynek stopniowo ewoluował w kierunku centrów wielofunkcyjnych – mówi Juszczyk.

Dziś centra handlowe to małe miasteczka, integrujące funkcje handlowe, usługowe i rekreacyjne.

– Mamy już w tej chwili w Polsce centra czwartej generacji, a nawet mówi się o obiektach piątej generacji, które będą również pełniły funkcje hotelowe, mieszkaniowe czy biurowe – wyjaśnia członek zarządu Capital Park.

Jak podkreśla, modernizacja centrów handlowych to poważne wyzwanie, m.in. ze względu na słaby stan techniczny tych obiektów. Inwestycja wymaga więc dużych nakładów pracy i środków oraz często znacznej ingerencji w budynek. Mimo to spółka widzi w tym segmencie ogromny potencjał.

Grupa Capital Park w kwietniu tego roku zakończyła przebudowę gdańskiego centrum ETC, które obecnie nosi nazwę Galeria Zaspa. Obiekt ma blisko 9 tys. mkw. powierzchni i około 40 punktów usługowych – zarówno duże sieci, jak Intermarché, KiK, Rossmann, Euro RTV AGD, klub fitness Calypso, jak i lokalni najemcy (piekarnia, krawiec, fotograf).

– To bardzo ciekawy obiekt. Jako centrum handlowe zaczął działać w 1994 roku, ale wcześniej służył jako hangar lotniczy, a następnie jako zajezdnia autobusów i to widać po jego konstrukcji – opisuje Juszczyk.

Pod koniec lipca spółka rozpoczęła modernizację centrum handlowego ETC Swarzędz. Jej zakończenie przewidziane jest na II połowę 2017 roku.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Marcin Juszczyk RSS ALERT    /    Capital Park RSS ALERT    /    centra handlowe RSS ALERT    /    centra handlowe w Polsce RSS ALERT    /    ETC Gdańsk RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.221.75.115
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku

Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze

portalspozywczy.pl w social media

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.