Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Czeka nas wielka wojna cenowa w sklepach

  • Autor: Polska
  • Data: 05-02-2009, 07:23
Czeka nas wielka wojna cenowa w sklepach

Kryzys spowoduje, że w najbliższych miesiącach Polacy ograniczą swoje wydatki na zakupy. Już dziś sieci delikatesów zwiększają zamówienia na produkty tańsze. Z kolei super i hipermarkety na niespotykaną do tej pory skalę inwestują w tanie marki własne charakterystyczne do tej pory główne dla dyskontów. Eksperci są przekonani, że w polskich sklepach lada chwila zacznie się nowa wojna na ceny. Niektóre towary mogą stanieć nawet o kilka procent - podaje dziennik Polska.

Klienci już oszczędzają i wybierają produkty o podobnej jakości, ale w niższej cenie - mówi Piotr Kaszyński, szef działu powierzchni handlowych w Cushman & Wakefield. Handlowcy muszą przygotować się na ciężkie czasy, bo według ekspertów sprzedaż detaliczna nie będzie rosła już tak szybko jak do tej pory, czyli o 13-14 procent miesięcznie. W przypadku branży obuwniczej i odzieżowej obroty sklepów spadną o co najmniej 10 procent. - Do tej pory skutki spowolnienia gospodarczego odczuwali głównie eksporterzy, firmy budowlane i motoryzacyjne. Teraz kryzys uderzy w handlowców.

Szacujemy, że siła nabywcza klientów spadnie, w miarę jak rosnąć będzie liczba bezrobotnych - mówi Wojciech Matysiak, analityk BGŻ. Z najnowszych szacunków wynika, że stopa bezrobocia może w tym roku przekroczyć 12-13 procent. Jeszcze w październiku wynosiła ona 8,8 procent.

Szef delikatesów Bomi otwarcie mówi, że ogranicza asortyment drogich produktów, które do tej pory stanowiły większość na półkach. Obecnie stawia na tańsze krajowe makarony, wędliny, dżemy i sosy. Podobną strategię przyjęła sieć Piotr i Paweł, która w ubiegłym roku powiększyła o 25 procent liczbę delikatesowych sklepów. Teraz firma nie chce być postrzegana jako sklep dla najbardziej zamożnych klientów. Oferta delikatesowa zajmuje dziś nieco mniej miejsca. Za to więcej jest produktów na kieszeń przeciętnego klienta. To one są bardziej eksponowane i reklamowane.

Strategię na kryzys ma też sieć supermarketów Intermarche. Spółka tylko w tym roku zamierza wprowadzić ponad 200 nowych artykułów pod markami własnymi. Są one ok. 20 proc. tańsze od markowych. Na półkach więcej będzie więc np. keczupu z metką Intermarche, a mniej słoików z logo Pudliszek czy Hellmansa.

- U nas marki własne mają zaledwie około 9,1 procent udziałów w rynku, podczas gdy np. w Szwajcarii czy Wielkiej Brytanii co drugi produkt spożywczy wkładany do koszyka ma markę sieci handlowej - mówi Wojciech Zaremba, ekspert międzynarodowej firmy badawczej Nielsen.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (2)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • mich 07-02-2009, 14:03:
W Biedronkach jest najtaniej, są to dobre polskie produkty pod własną marką i logo Biedronki ;)
  • Bart 05-02-2009, 09:44:
Pamiętajmy o tym, że sieć tak czy owak musi mieć w swoim asortymencie min. 80% produktów polskich. To znaczy że nie wolno sieci produkować ponad 20% asortymentu poza granicami Polski i dotyczy to też marek własnych - marki własne muszą byc produkowane w Polsce w ilości, która nie wpłynie na przekroczenie importu własnego sieci ponad 20%. Jeżeli sieć posiada ponad 20% importu własnego, nawet jeśli są to marki własne, to łamie Ustawę o zakazie nieuczciwej konkurencji!!!!! I powinna płacić kary albo być wyrzucona z Polski bo niszczy polskich przedsiębiorców. Tak na przykład postępuje Carrefour i Tesco

Zobacz wszystkie komentarze (2)

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (23 529) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 271)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH