REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Czesi i Słowacy sięgali po słowa i triki nacjonalizmu gospodarczego

  • Autor: Andrzej Faliński
  • Data: 02-05-2013, 13:42

Ostatnie incydenty żywnościowe, zdarzające się w Polsce, ale także w Czechach, na Słowacji, w Niemczech, Irlandii, Francji, itd. - spowodowały ostrą reakcję władz narodowych i zaniepokojenie instytucji unijnych. I to jest normalne, co więcej jak najbardziej godne pochwały, podobnie jak każda opieszałość, zamazywanie obrazu, „krycie" winnych godne najsurowszej nagany i najsurowszych przewidzianych prawem sankcji.

REKLAMA

„...."
Region Europy Środkowo-Wschodniej jest wartością dla krajów tworzących go i dla całego, ujętego w system Unii Europejskiej, kontynentu też. Wartość ta, czy to określana w kategoriach politycznych, czy ekonomicznych, czy wreszcie kulturowych, a nawet strategicznych, wytycza pewną logikę działania: orientację ku łączeniu, a nie dzieleniu, niwelacje różnic a nie ich pogłębianie, kierowanie się ku dobrom, które niosą wspólną korzyść, a nie powodują powstawanie strat i frustracji, zmierzanie do kooperacji a nie ku wzajemnemu „wtykaniu kija w szprychy""T

Temu służy Grupa Wyszehradzka, która ma wielką zasługę w koordynacji polityk wejścia swych członków do UE i wcześniej do NATO, temu służy wspólne w znaczącym stopniu korzystanie z polityki spójności UE, temu wreszcie służy komplementarny wzajem (w znacznym stopniu dzięki wspólnie wykoncypowanej idei transformacji demokratycznej i rynkowej) rozwój krajów takich jak Polska, Czechy, Słowacja i Węgry. Komplementarny, czyli z założenia zakładający uzupełnianie się, co w ekonomii regionu przekłada się na korzyści komparatywne w wymianie i racjonalną specjalizację inwestycyjno- rozwojową.

Ostatnia dekada wspólnego „bycia" w Unii to przecież nic innego jak tryumf czterech narodowych polityk gospodarczych orientowanych na kupowanie tego, co „ktoś" robi lepiej, a sprzedawanie tego, co lepiej „robi się" u siebie. Stąd wziął się m.in. niespotykany wcześniej sukces czeskiej Skody w Polsce i sukces polskiej żywności w Czechach (na Słowacji zresztą też). Zdrowe i wzajemnie korzystne relacje, przyjazne zarazem i oparte o uczciwy dialog polityczny oraz praktykę ekonomicznej koegzystencji i kooperacji, to podstawa racji stanu krajów regionu. I jest to wspólny sukces, którego dla doraźnych i iluzorycznych korzyści, narażać nie warto - to moje przesłanie do polityków regionu; czeskich i słowackich głównie - na kanwie ostatnio praktykowanych pomysłów na deprecjację i dyskryminację polskich produktów żywnościowych, scalonych i „opropagandowanych" jako synonim niskiej jakości i złej woli dostawcy.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (23 587) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 663)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH