Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Czynniki, które będą kształtować rynek handlu

  • dlahandlu.pl
  • Autor: dlahandlu.pl
  • Data: 10-07-2014, 17:42
Czynniki, które będą kształtować rynek handlu

Zdaniem Kamila Górala, dyrektora Centrum Rozwoju Biznesu Comarch ERP i Sebastiana Ozdoby, dyrektora Centrum Produkcji E-commerce w Comarchu trzy główne trendy, które w najbliższej przyszłości zmienią obraz handlu detalicznego to: system nawigacji po sklepie i przesyłania spersonalizowanych komunikatów promocyjnych, analiza danych dotyczących zachowań klientów oraz angażowanie konsumentów w programy lojalnościowe oparte na grach związanych z daną marką czy detalistą.

Beacon to mały czujnik, który wymienia informacje z telefonem komórkowym z wgraną na niego aplikacją. System działa w oparciu o technologię Bluetooth 4.0. Dzięki temu czujnik geolokalizuje klienta, wysyła na ekran jego telefonu informacje o tym, gdzie może on znaleźć poszukiwany towar, gdzie zostały zorganizowane promocje. W zamian za przesłanie spersonalizowanej oferty telefon rejestruje informacje, na co zwracaliśmy uwagę w sklepie, jakimi alejkami przechodziliśmy, co kupiliśmy, przy jakich półkach wahaliśmy się lub zatrzymaliśmy się na dłużej.

Dodatkowo dzięki pracom, jakie prowadzą obecnie operatorzy systemów płatniczych w przyszłości po zeskanowaniu metki (kodu kreskowego) i zaakceptowaniu zakupu przez użytkownika nastąpi przelew pieniędzy na konto sklepu z tego samego telefonu. Wychodząc z zakupów nie będziemy zatem korzystali z pomocy kasjera, ale obsłużymy się sami przy pomocy telefonu.

Zdaniem ekspertów Comarchu drugim trendem, który wpłynie na przenikanie się handlu stacjonarnego i internetowego będzie lepsze wykorzystanie danych agregowanych w ramach systemu big data. Póki co system ten zbiera tak duże ilości danych, że problemem jest ich sortowanie według właściwych filtrów. Moment, w którym dane o klientach będą miały szansę przełożyć się na podniesienie sprzedaży sieci detalicznych, nadejdzie, gdy wyodrębnione zostaną istotne wskaźniki stymulujące zachowania zakupowe konsumentów. Pozwolą one wówczas na trafienie do klienta z odpowiednimi komunikatami marketingowymi, stworzonymi w oparciu o historię jego zakupów, dotychczas odwiedzane placówki, podatność na specyficzne formy promocji, płeć, wiek, zainteresowania, itp., tak jak się dzieje to obecnie w internecie.

Trzeci element budowania przewagi sklepu to zaangażowanie emocjonalne klienta. Zdaniem przedstawicieli Comarchu połączenie relacji emocjonalnej oraz budowania przywiązania klienta do sieci tkwi w grywalizacji. Wiele marek stara się obecnie tworzyć społeczność wokół swoich flagowych produktów, angażując klientów w działania oparte na elementach gry, zabawy, rywalizacji wynikami z innymi użytkownikami tego samego produktu. Jako przykład takich działań specjaliści Comarchu wymieniają producentów samochodów, którzy przyznają drobne upominki dla kierowców, którzy są w stanie np. osiągnąć najmniejsze spalanie swojego samochodu na określonej trasie. Opisują swoje dokonania, porównują się innymi kierowcami, a w międzyczasie angażują się w emocjonalny kontakt z producentem auta.

W Polsce, gdy lojalność klientów sieci handlowych niemal nie istnieje, a dotychczas proponowane programy lojalnościowe mają często skomplikowane mechanizmy, grywalizacja może stać się wabikiem, który skusi i zatrzyma nielojalnego klienta przy danej sieci.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ INFORMACJI

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (24 812) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 271)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH