Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Handel

Deloitte: RODO wymogło na konsumentach większą ostrożność

Ponad pół roku po wprowadzeniu RODO 58 proc. konsumentów przyznaje, że nowe prawo wymogło na nich większą ostrożność w dzieleniu się danymi osobowymi z organizacjami - wynika z badania "Nowa era dla prywatności" przeprowadzonego przez firmę doradczą Deloitte.

Deloitte: RODO wymogło na konsumentach większą ostrożność
fot. shutterstock

Badanie "A new era for privacy. GDPR six months on" przeprowadzone zostało wśród firm i konsumentów z jedenastu krajów w celu sprawdzenia zmian, jakie zaszły w podejściu do prywatności danych po wprowadzeniu w Unii Europejskiej Ogólnego Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO).

44 proc. badanych uważa, że dzięki rozporządzeniu firmy bardziej dbają o poufność ich danych osobowych. Podstawą do większego zaufania klientów ma być etyczne wykorzystywanie danych przez firmy. 69 proc. respondentów jest zdania, że firmy przetwarzają ich dane w przejrzysty sposób.

"Transparentność przetwarzania danych wpływa pozytywnie na chęć dzielenia się nimi przez osoby, których dane dotyczą. Są one także mniej skłonne do wystąpienia z roszczeniem lub do zmiany dostawcy produktów i usług, któremu ufają" - wyjaśnił radca prawny i partner w Deloitte Legal Jan Jarmul.

Ochrona prywatności nadal jednak pozostaje tematem budzącym nieufność konsumentów. 73 proc. ankietowanych niepokoi się o niewłaściwe wykorzystanie swoich danych. 70 proc. stwierdziło, że nadmierne gromadzenie informacji wpływa na ich poziom zaufania do organizacji. 65 proc. osób skarży się zaś na nadmierne wykorzystywanie plików śledzących - tzw. ciasteczek (cookies).

19 proc. respondentów uważa, że firmy nie dbają o ich prywatność - najbardziej krytyczni byli pod tym względem mieszkańcy Holandii, Francji i Niemiec. Tę opinię podziela jedynie 7 proc. badanych spoza UE. "Różnice może tłumaczyć liczba kampanii dotyczących ochrony danych osobowych przeprowadzonych w Europie w ciągu ostatniego roku. Lepiej poinformowany konsument staje się bardziej sceptyczny" - oceniła adwokat Deloitte Legal Ewelina Witek.

Badani prezentują też wysoki poziom wiedzy w dziedzinie ochrony danych. 78 proc. z nich jest świadomych kluczowych praw, a ponad połowa uważa, że informacje dotyczące wykorzystywania ich danych stały się bardziej zrozumiałe. Klienci zaczynają też rozumieć wartość, jaką niesie ze sobą dzielenie się prywatnymi danymi - 60 proc. z nich udostępnia firmom informacje o sobie za wymierne korzyści, np. zniżki. Wiedza nie wpłynęła jednak zdaniem firmy na zmianę nawyków - 32 proc. respondentów przyznało, że nadal nie czyta klauzul informacyjnych ani polityk prywatności.

więcej informacji:

Deloitte RSS ALERT    /    konsumenci RSS ALERT    /    RODO RSS ALERT    /    handel RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.236.145.124
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.