Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Deloitte: Większość polskich konsumentów nie boi się kryzysu

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 15-12-2008, 15:24
Deloitte: Większość polskich konsumentów nie boi się kryzysu

Aż 11 proc. mieszkańców naszego kraju wyda na prezenty więcej niż w 2007 roku a połowa przeznaczy na ten cel tyle samo pieniędzy. W większości krajów europejskich wydatki na prezenty spadną, jednak u naszych południowych sąsiadów, Czechów i Słowaków prognozowany jest nieznaczny wzrost wydatków - wynika z analizy ekspertów firmy doradczej Deloitte przeprowadzonej na podstawie badań własnych oraz badań PENTOR Research International.

Pomimo informacji o kryzysie ekonomicznym zdecydowana większość Polaków (86 proc.) cieszy się z nadchodzących świąt Bożego Narodzenia. Osoby, które zdecydowały się kupić prezenty wydadzą na nie średnio 286,7 zł. Jest to o 7,7 zł mniej niż w roku ubiegłym. Plany wydatków na święta nieznacznie spadły, należy jednak podkreślić, że od zeszłego roku spadły ceny wielu produktów, np. elektroniki. Z tej perspektywy wielkość prezentów może być czasami podobna przy mniejszym koszcie. W większości krajów wydatki na prezenty zmaleją, jednak u naszych południowych sąsiadów (Czechy, Słowacja, Rumunia) planowany jest nawet wzrost wydatków.

W Polsce cały czas dominują prezenty praktyczne takie jak kosmetyki (51 proc. wskazań), odzież (27 proc.) czy żywność (15 proc.) oraz zabawki - prezenty typowe dla dzieci, które kupimy równie często jak w roku 2007 (37 proc. wskazań). Jedynie 5 proc. respondentów zamierza kupić sprzęt RTV. Podobnie w Europie widać tendencję do kupowania prezentów bardziej praktycznych lub kupowania na promocjach. 24 proc. pytanych ograniczy w tym roku udział prezentów markowych i luksusowych, a aż 51 proc. deklaruje zakupy na promocjach. Ponadto ponad połowa europejczyków chce kupować bardziej użyteczne podarunki.

Eksperci Deloitte, analizując obecną sytuację ekonomiczną zauważają, że obecnie najkorzystniejszym dla gospodarki rozwiązaniem jest kupowanie na prezent produktów i towarów, takich na przykład jak książki. Prezenty praktyczne, np. kosmetyki, częściowo przesuwają wydatek. Konsument obdarowany i tak mógłby kupić np. szampon, choć potencjalnie dużo tańszy, w efekcie wpływ na gospodarkę jest trochę mniejszy niż wynika to z wartości prezentów. Prezenty takie jak książka, wycieczki czy muzyka, dużo częściej nie byłyby kupione przez obdarowanego konsumenta, a zatem bardziej przyczyniają się do wzrostu gospodarczego, wynika z analiz Deloitte.

Najmniejsze oszczędności europejczycy chcą zrobić na prezentach dla dzieci, największe na prezentach dla kolegów i przyjaciół. W porównaniu do zeszłego roku większość pytanych nie podaruje w tym roku nic swoim kolegom i przyjaciołom, a 39 proc. nie kupi niczego dla siebie.

W Europie najbardziej pożądane prezenty to książki (43 proc.), w drugiej kolejności odzież (40 proc.). Jednocześnie coraz więcej osób woli dostać w prezencie gotówkę, którą przeznaczy na wybrany przez siebie prezent tym samym unikając niechcianych lub niepotrzebnych podarków.

Coraz częściej mieszkańcy Europy wykorzystują Internet do analizy i porównywania cen prezentów oraz do ich zakupu. Podarunki nabywane tą drogą to głównie książki (52 proc.), muzyka i filmy (43 proc.), potem odzież (19 proc.) i kosmetyki (17 proc.). Listę 10 najpopularniejszych prezentów zamykają akcesoria i gry elektroniczne.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ INFORMACJI

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 809) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.