Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Dla konsumenta wędlin marka producenta się nie liczy!?

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 12-12-2008, 09:17

Aż 61proc. Polaków spośród wszystkich rodzajów wędlin wybiera szynkę. Statystyczne gospodarstwo domowe kupuje przeważnie 25-50 dag wędlin w ciągu tygodnia, głównie w wyspecjalizowanym sklepie mięsnym. Wizerunkowym liderem jest Sokołów, jednak generalnie siła marek producentów wędlin jest niska. Wędliny wkładamy więc do koszyka, często nie kojarząc z konkretną marką - wynika z raportu "Monitor rynku wędliniarskiego 2008" firmy analitycznej ARC Rynek i Opinia.

Firma przeprowadziła badania nt. tego, jak zakupy wędlin dzielą część polskich konsumentów na grupy premium, economy i eko. Przeciętne gospodarstwo domowe w ciągu tygodnia kupuje przeważnie od 25 dag do 0,5 kg wędlin. Polacy kupują wędliny przede wszystkim w wyspecjalizowanym sklepie mięsnym (61 proc.), zdecydowanie rzadziej w osiedlowych sklepach, czy supermarketach.

Ulubionym rodzajem wędlin Polaków jest szynka - gości na stołach 61 proc. konsumentów. Kiełbasy i polędwice są wybierane średnio przez co trzecie gospodarstwo domowe. Wędliny kupowane najchętniej to przede wszystkim wyroby wieprzowe - decyduje się na nie średnio 58 proc. gospodarstw domowych. Wędliny drobiowe są spoŜywane przez co trzeciego Polaka.

Polacy chcą myśleć o sobie jak o racjonalnych konsumentach. Jednak, decyzje o tym, jakie wędliny wkładają do koszyka nie są wcale tak świadome... Kupując wędliny kierujemy się przede wszystkim jej nazwą (58 proc.), nie marką producenta (36 proc.).

Nawet w przypadku najczęściej kupowanych wędlin respondenci nie są w stanie skojarzyć swoich ulubionych wędlin z firmą wędliniarską. Nazwa produktu i jego producent w świadomości większości respondentów istnieją osobno i niezależnie od siebie - mówi Justyna Malczyk, autorka raportu ARC Rynek i Opinia.

Choć generalnie na rynku wędliniarskim marka nie jest podstawowym czynnikiem wpływającym na decyzję zakupową, zdecydowanie najsilniejsza wizerunkowo jest w Polsce firma Sokołów - 16 proc. kupujących wędliny wskazuje tę markę jako znaną firmę. Trójkę najlepiej znanych marek firm wędliniarskich zamykają Morliny (8 proc.) i Krakus (5 proc.).

Okazuje się jednak, że nie wszyscy konsumenci przywiązują wagę do tych samych walorów wędliniarskich zakupów i choć łączy ich myśl, że „jeśli wędlina to przede wszystkim szynka" dzielą ich kryteria wyboru dobrej wędliny. Raport ARC Rynek i Opinia wyróżnia z ogółu konsumentów trzy grupy o wyraźnie innych preferencjach i oczekiwaniach związanych z zakupem wyrobów wędliniarskich. Dobra wędlina dla „Eko" konsumentów to co innego niż ta, którą wkładają do koszyka kupujący z grupy „Premium", czy teŜ nastawieni na niską cenę konsumenci z segmentu „Economy".

95 proc. konsumentów z grupy EKO-ZDROWIE całkowicie zgadza się, że ważne jest czy producent wędlin posiada certyfikat jakości. Dla grupy „Eko-zdrowie' - starannie sprawdzających skład i przywiązanych do konkretnych producentów - dobra wędlina to taka, która posiada certyfikat jakości. 79 proc. konsumentów z grupy ECONOMY zdecydowanie twierdzi, że ma ważniejsze wydatki niż zakup wędlin. Dobra wędlina według konsumentów z grupy „Economy" oznacza przede wszystkim wędlinę tanią. 93 proc. konsumentów w grupie PREMIUM uznaje, że lepszy smak i wysoka jakość wędliny uzasadniają jej wyższą cenę. Grupa Premium stawia przede wszystkim na wysoką jakość i smak.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ INFORMACJI

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (21 973) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 270)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH