Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Dlaczego Minister Finansów nie chce należnych mu pieniędzy od handlu!

  • Autor: Bronisław Wesołowski
  • Data: 05-12-2012, 17:15

W wyroku z dnia 9 stycznia 2008 roku, w sprawie II CK 4/2007 Sąd Najwyższy stwierdził, że umowy zobowiązujące do ponoszenia opłat półkowych, zawarte przez nowelizacją ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 roku o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (dalej u.z.n.k.) z 2002 roku, która stypizowała tego typu zachowania jako czyny nieuczciwej konkurencji, są sprzeczne z art. 3 ust. 1 u.z.n.k. i powinny zostać uznane za takie czyny, gdyż naruszają klauzulę dobrych obyczajów w nim zawartą.

Tym samym utrwalono linię orzeczniczą przyjętą przez Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 26 stycznia 2006 roku, w sprawie II CK 378/2005.

Sąd Najwyższy (III CSK 23/2008) wyodrębnił kilka rodzajów opłat półkowych, zobowiązujących producenta do:

- zawierania obok umowy głównej, umów dodatkowych o przedmiocie niezwiązanym z zobowiązaniem głównym,
- zapłaty dystrybutorowi należności z tytułu rabatów "od obrotu";
- opłat "na otwarcie" nowego sklepu dystrybutora;
- ponoszenia kosztów druku gazetek promocyjnych dystrybutora;
- ponoszenia kosztów szeroko pojętych akcji marketingowo-promocyjnych;
- tworzenia budżetu promocyjnego w postaci tzw. kredytu handlowego.

W wyroku z dnia 26 listopada 2009 roku, w sprawie III CZP 102/2009 Sąd Najwyższy uznał, iż na podstawie art. 455 k.c. roszczenia z tytułu nienależnego świadczenia, a za takie uznajemy roszczenia z tytułu opłat półkowych, stają się wymagalne po upływie terminu wyznaczonego dłużnikowi do spełnienia świadczenia.

Postanowieniem z dnia 2 grudnia 2009 roku, sprawa I CSK 120/2009 Sąd Najwyższy uznał, że przedsiębiorca, którego interes został zagrożony zobowiązaniem go do ponoszenia opłat półkowych, może dochodzić wszelkich przysługujących mu z tego tytułu roszczeń, zawartych w art. 18 ust. 1 u.z.n.k., zarówno kumulatywnie, jak i samoistnie.

Tym samym pobieranie od dostawców „premii od obrotów", za rzekome „usługi dystrybucji" czy „logistyki" towarów (tj. usługi mające polegać na „organizacji" dostaw towarów danego producenta do sklepów podmiotu pobierającego opłatę) czy też wykładania środków za rzekome „usługi promocyjne" (uczestnictwo w kosztach wydawania darmowych gazetek reklamowych itp.) jest z mocy prawa kosztem handlu jako odbiorcy.

Podobnie jest z wynagrodzeniem opłat za wykonywanie rzekomej usługi tzw. „opłaty za przyjęcie towaru do sprzedaży". Przedsiębiorca dostarcza do handlu towar nie w celu wykonania przez handel usługi, tj. nie w celu dystrybucji tego towaru, lecz w celu jego sprzedaży . Przedmiotem zawieranej przez strony umowy jest bowiem sprzedaż przez handel towarów na rzecz przedsiębiorcy. Jeżeli dystrybutor nie jest to zarejestrowany w Urzędzie Skarbowym jako sklep komisowy to z mocy prawa właścicielem tego towaru staje się właśnie on w momencie dostarczenia towaru.

WIĘCEJ INFORMACJI

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (23 746) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 267)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH