Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Marcin Siwa, dyrektor Coface: Dostawcy muszą analizować wyniki sieci handlowych

  • Autor: Łukasz Rawa, portalspozywczy.pl
  • Data: 03-03-2015, 15:40
Dostawcy muszą analizować wyniki sieci handlowych - wywiad
Marcin Siwa, dyrektor Działu Oceny Ryzyka w Coface (fot. mat.pras.)

Opóźnione płatności generowane są na rynku detalicznym przez różne segmenty. Sieci handlowe, z racji swojej skali działalności, opóźniają płatności o znacznie większych kwotach, jednak zła dyscyplina płatnicza może dotyczyć każdej skali działalności - zauważa w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Marcin Siwa, dyrektor Działu Oceny Ryzyka w Coface.

- Czy to prawda, że opóźnione płatności w branży spożywczej generowane są głównie przez sieci handlowe?

- Opóźnione płatności są generowane przez różne segmenty rynku detalicznego. Sieci handlowe, z racji swojej skali działalności, opóźniają płatności o znacznie większych kwotach, jednak zła dyscyplina płatnicza dotyczyć może każdej skali działalności. Inne są najczęściej powody opóźnień. W przypadku dużych sieci nie ma to związku z generalnymi problemami z płynnością, a raczej wykorzystywaniem dostawców do finansowania własnej działalności i wykorzystywania swojej pozycji rynkowej.

W przypadku małych podmiotów o takiej silnej pozycji przetargowej nie może być o tym mowy i dlatego jeśli w tym segmencie pojawiają się opóźnienia, powinny one stanowić dla dostawcy sygnał ostrzegawczy. Sytuacja w tym zakresie na przestrzeni ostatnich lat zasadniczo się nie zmienia. Rosnąca konkurencja wywiera presję zarówno na mniejsze podmioty jak i na duże sieci - zmiany preferencji klientów, np. powrót do zakupów w mniejszych sklepach, nie wpływają póki co na zachowania płynnościowe tych firm.

- Czy można jednak wskazać, że np. określone typy sklepów płacą swoim dostawcom w terminie częściej niż inne?

- Rodzaj sieci handlowej, przykładowo: dyskonty, supermarkety czy hipermarkety, nie ma większego znaczenia, jeśli chodzi o wpływ na kondycję finansową. Dostawcy muszą przede wszystkim zwracać uwagę na wyniki finansowe poszczególnych sieci, szczególnie nie należących do dużych międzynarodowych grup i monitorować je, by odpowiednio wcześniej wychwycić oznaki pogarszającej się rentowności i płynności.

- Dostawcy do handlu nowoczesnego są zazwyczaj na słabszej pozycji negocjacyjnej niż partner sieciowy. Czy windykacja zagraża dobrym relacjom dostawcy z odbiorcą?

- Zleceniodawcy często obawiają się, iż przekazanie sprawy do zewnętrznego biura windykacji zostanie odczytane, jako brak zaufania do kontrahentów, także tych z wieloletnim stażem, a dalsze działania windykatorów naruszą lub zniszczą budowaną długo relację z odbiorcą. Wątpliwości są zrozumiałe, ponieważ decyzje wiążą się z przekazywaniem podmiotowi trzeciemu informacji i danych na temat kontrahentów oraz, co ważniejsze, informacji dotyczących wierzytelności. Funkcjonowanie tego mitu w świadomości wierzycieli ma swoje uzasadnienie także dlatego, że zdają oni sobie sprawę, iż zdobycie nowego klienta jest droższe i trudniejsze niż utrzymanie dotychczasowych.

Obserwujemy jednak, że z roku na rok coraz skuteczniej udaje się rozwiewać największe wątpliwości przedsiębiorców decydujących o przekazaniu zaległych należności do windykacji. Potwierdzeniem tego procesu jest dynamiczny wzrost obrotów firm windykacyjnych, ale przede wszystkim zwiększająca się liczba podmiotów, które współpracują z nimi na stałe.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 864) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.