Dyrektor Eurocash: Poprawiliśmy efektywność

Sytuacja na rynku FMCG jest wciąż bardzo wymagająca, aczkolwiek w III kwartale tego roku obserwowaliśmy wyraźne wyhamowanie deflacji. Ceny żywności i napojów bezalkoholowych spadły w tym okresie średnio o 0,8 proc., podczas gdy w I półroczu spadek cen sięgał 2,9 proc. rok do roku. Grupa Eurocash w tych warunkach zanotowała wzrost sprzedaży o 22 proc. - mówi Jacek Owczarek, członek zarządu i dyrektor finansowy Eurocash.
POWIĄZANE TEMATY
- Badanie: Eurocash, MPT, Bać-Pol i Specjał - to najpopularniejsi dostawcy dla małych sklepów
- Koszyk cen: Zakupy w sklepach franczyzowych są droższe o 50-130 zł od tych robionych w hipermarketach i dyskontach
- Sąd oddalił wniosek Eurocashu ws. Emperii
- Analityk: Carrefour może mieć problemy z przyciągnięciem klientów do konceptu Supeco
Na ten wzrost w dużej mierze złożyły się przejęcia dokonane w 2014 r., czyli m.in. zakup spółki Service FMCG wyodrębnionej z Kolportera oraz przejęcie ponad połowy udziałów w Inmedio. Jednocześnie Eurocash kontynuował rozwój organiczny w swoich kluczowych formatach. - W III kwartale br. otworzyliśmy m.in. 5 nowych lokalizacji Cash&Carry, a zarządzana przez nas franczyzowa sieć sklepów abc powiększyła się o 210 placówek i na koniec września br. liczyła już 7.416 sklepów - komentuje Jacek Owczarek.
- Pozytywnie prezentują się wyniki pozostałych segmentów, w tym Eurocash Dystrybucji i Delikatesów Centrum, gdzie zanotowaliśmy 13-proc. wzrosty sprzedaży. Dzięki temu, także po wyłączeniu przychodów przejętych podmiotów, nasza sprzedaż w tym roku rośnie – dodaje.
Wraz z rosnącą sprzedażą, Grupa Eurocash zanotowała również wyraźny wzrost zysków na każdym poziomie rachunku wyników, mimo istotnej zmiany w tzw. miksie sprzedażowym, tj. większego udziału papierosów i wyrobów tytoniowych (w wyniku przejęcia Service FMCG), których sprzedaż zasadniczo charakteryzuje się niższą rentownością.
W III kwartale br. zysk brutto na sprzedaży Grupy Eurocash wyniósł niemal 531 mln zł, czyli o ponad 13 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2014 r. Narastająco od początku roku skonsolidowany zysk brutto na sprzedaży przekroczył 1,46 mld zł, co oznacza wzrost o 12 proc. rok do roku. Skonsolidowana EBITDA w minionym kwartale wyniosła natomiast ponad 135 mln zł, o 20 proc. więcej niż w III kwartale 2014 r., a narastająco za trzy kwartały tego roku sięgnęła niemal 291 mln zł (+14 proc. rok do roku).
– Zgodnie z oczekiwaniami, w III kwartale br. ponownie osiągnęliśmy wysokie dodatnie przepływy pieniężne z działalności operacyjnej – wyniosły 271 mln zł, a narastająco od początku 2015 r. prawie 831 mln zł. To głównie efekt poprawy efektywności zarządzania kapitałem obrotowym i dalszej optymalizacji poziomu zapasów. Pozwoliło nam to znacząco obniżyć zadłużenie Grupy i w efekcie wskaźnik długu netto do EBITDA zmalał na koniec III kwartału do poziomu 0,61 – najniższego od 4 lat, podczas gdy jeszcze na koniec 2014 r. dług netto stanowił ponad 2-krotność EBITDA. Mniejsze zadłużenie oznacza oczywiście także mniejsze koszty finansowe związane z jego obsługą, co z kolei przekłada się na poprawę rentowności netto – wskazuje Owczarek.
Skonsolidowany zysk netto Eurocash za III kwartał 2015 r. wyniósł prawie 73 mln zł i był o 27 proc. wyższy niż w tym samym okresie 2014 r. Narastająco za trzy kwartały tego roku zysk netto Grupy wyniósł ponad 121 mln zł, co oznacza wzrost o 12 proc. rok do roku.


Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
KOMENTARZE: (4)
Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!
Zobacz wszystkie komentarze (4)