Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Handel

Dyrektor PFPŻ: Decyzja ministra dotycząca "opłat półkowych" pomoże uporządkować dystrybucję żywności

Najnowsza inicjatywa ministra rolnictwa, aby zbadać zgodność z prawem stosowanych w umowach handlowych klauzul, to dobry krok w kierunku merytorycznego i systemowego podejścia do zasad funkcjonowania kanałów dystrybucji żywności w Polsce - uważa Andrzej Gantner, dyrektor Polskiej Federacji Producentów Żywności.

Dyrektor PFPŻ: Decyzja ministra dotycząca

Wkrótce na ręce prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów trafi wniosek ministra rolnictwa o zbadanie zgodności z prawem pobierania od producentów opłat dodatkowych przez sieci handlowe. Według Marka Sawickiego opłaty za usługi, które producenci żywności muszą płacić sieciom sięgają nawet 30-40 proc. ceny sprzedawanego w sklepach towaru.

- W ciągu kilku najbliższych dni zwrócimy się ze stosownym pismem do UOKIK, aby Urząd zbadał stronę prawną praktyk stosowanych przez operatorów handlowych - powiedział w czwartek serwisowi portalspozywczy.pl minister.

Zdaniem Dyrektora PFPŻ to dobry sygnał, że minister postanowił uwzględnić w końcu postulaty dotyczące rozwiązania prawdziwego problemu.

- Zmieniło się również podejście z podmiotowego na przedmiotowe, czyli nie ważne jaka sieć polska czy zagraniczna, ale ważne jakie praktyki stosuje. To dobry sygnał, że minister chce rozwiązań systemowych opartych o literę prawa, a nie o dyskryminację tej czy innej grupy przedsiębiorców. Ważne, aby minister wysłuchał postulatów do końca, gdyż samo określenie przez UOKiK, co jest dozwolone co nie, nic nie zmieni - podkreśla Andrzej Gantner.

Dyrektor Federacji wyraził jednocześnie obawę, że minister może dostać podobną odpowiedź jak wielu przedsiębiorców, którzy zgłaszali przypadki naruszania prawa w tym zakresie tj. że należy sprawę skierować do sądu. Dlatego zdaniem Andrzeja Gantnera, potrzebne jest bardziej systemowe podejście eliminujące ten problem z życia gospodarczego raz na zawsze.

Obecnie producenci płacą sieciom handlowym m.in. opłaty za wejście do sieci, miejsce na półce, za usługi promocyjne i reklamowe, opłaty z tytułu otwarcia nowego sklepu i urodzin już działającego obiektu i za usługi marketingowe. Muszą także udzielać rabatów i upustów np. z okazji wyprzedaży, promocji, czy z tytułu obsługi merchandisingowej.

Pomysł na rozwiązanie problemu nieuczciwych praktyk handlowych i nierówności podmiotów w umowach handlowych narodził się podczas dyskusji w Komitecie ds. Ekonomicznych Rady Gospodarki Żywnosciowej.

- Wszyscy obecni na tym posiedzeniu, w tym przedstawiciele polskich i zagranicznych sieci detalicznych zgodzili się, że prawo powinno być przestrzegane, a jeżeli nie jest, to należy je wzmocnić odpowiednimi sankcjami stosowanymi z urzędu (czyli Urzędu ds. Ochrony Konkurencji i Konsumneta) - mówi Andrzej Gantner.

Zauważa, że urząd ten posiada niezbędne siły i środki, aby podjąć się takiego zadania.

- Wystarczy zatem rozszerzyć uprawnienia kontrolne UOKiK i podległej mu Inspekcji, a temat niedozwolonych klauzul w umowach handlowych powinien w ciągu kilku miesięcy się skończyć. O ile prawo będzie wystarczająco represyjne  - podkreśla Gantner. Jego zdaniem kara w wysokości do 10 proc. rocznego obrotu powinna w zupełności wystarczyć.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Andrzej Gantner RSS ALERT    /    Marek Sawicki RSS ALERT    /    marże handlowe RSS ALERT    /    marże RSS ALERT    /    opłaty półkowe RSS ALERT

KOMENTARZE (36)

  • L'Osservatorre 2009-08-14 18:19:10
    Zero komentarzy? To temat się wyczerpał czy aktorzy tego dramatu?
  • W.K. 2009-08-14 19:59:06
    Ej, uważam, że jednak temat jest poważny! Ile firm dostało po siedzeniu z powodu opłat półkowych?? Niech nawet będą, ale niech ktoś to reguluje! L\\\'Osservatorre, dla Ciebie może temat nudny, przegadany, ale coś MUSI się w tym zmienić, na lepsze! W imię czego nasze firmy mają plajtować, płacąc sieciom za pojawienie na półce (podczas, gdy ostatecznie produkt nie zostaje wpuszczony, a kasa nie zostaje zwrócona - ile to przedsiębiorstw tak mialo??!!) Niech to w końcu stanie się przejrzyste! regulowane prawem!
  • Anda 2009-08-15 13:25:30
    O ile prawo będzie rzeczywiście represyjne!
  • L'Osservatorre 2009-08-15 13:26:40
    Jest trzech aktorów tego dramatu: Minister Sawicki, Andrzej Gantner i A.M. Faliński. I powiem Panu szczerze, temat oczywiście ABSOLUTNIE ważny. Ale, czy pisanie komentarzy pod tymi tekstami coś zmieni? Pan uważa, że Minister Sawicki siada wieczorami i z kieliszkiem koniaku w spracowanej dłoni pochyla się i z uwagą czyta wszystkie Państwa komentarze...? Wysłucha tych 2 osób w swoim gabinecie i ich uwagami się zasugeruje albo i nie. Tutaj, to tylko pic na wodę, dla rozgrzania klimatu.
  • Czarna Żmija 2009-08-15 18:26:22
    Oczywiście L\\\'Osservatorre ma tutaj racje - nie jest to rozwiazanie tematu tylko jego rozdmuchanie. \"Patrzecie - ja Sawicki wiem o waszej niedoli i się nad nia pochylam.\" A tak naprawdę g... Pan Sawicki zrobił dla rolników, producentów i .... zostanie z tego rozliczony. Bo kończy się czas polityków. Czego PSL jeszcze nie spostrzegł (ani żadna inna partia). Wynikiem tego jego poracie na wsi i wśród przedsiembiorców spada. A to był ich elektorat. No cóż na pochybel PSL sam sobie zapracował.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.163.22.209
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku

Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze

portalspozywczy.pl w social media

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.