Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Dyrektor PFPŻ: Decyzja ministra dotycząca "opłat półkowych" pomoże uporządkować dystrybucję żywności

  • Autor: WP, portalspozywczy.pl
  • Data: 14-08-2009, 12:19
Dyrektor PFPŻ: Decyzja ministra dotycząca

Najnowsza inicjatywa ministra rolnictwa, aby zbadać zgodność z prawem stosowanych w umowach handlowych klauzul, to dobry krok w kierunku merytorycznego i systemowego podejścia do zasad funkcjonowania kanałów dystrybucji żywności w Polsce - uważa Andrzej Gantner, dyrektor Polskiej Federacji Producentów Żywności.

Wkrótce na ręce prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów trafi wniosek ministra rolnictwa o zbadanie zgodności z prawem pobierania od producentów opłat dodatkowych przez sieci handlowe. Według Marka Sawickiego opłaty za usługi, które producenci żywności muszą płacić sieciom sięgają nawet 30-40 proc. ceny sprzedawanego w sklepach towaru.

- W ciągu kilku najbliższych dni zwrócimy się ze stosownym pismem do UOKIK, aby Urząd zbadał stronę prawną praktyk stosowanych przez operatorów handlowych - powiedział w czwartek serwisowi portalspozywczy.pl minister.

Zdaniem Dyrektora PFPŻ to dobry sygnał, że minister postanowił uwzględnić w końcu postulaty dotyczące rozwiązania prawdziwego problemu.

- Zmieniło się również podejście z podmiotowego na przedmiotowe, czyli nie ważne jaka sieć polska czy zagraniczna, ale ważne jakie praktyki stosuje. To dobry sygnał, że minister chce rozwiązań systemowych opartych o literę prawa, a nie o dyskryminację tej czy innej grupy przedsiębiorców. Ważne, aby minister wysłuchał postulatów do końca, gdyż samo określenie przez UOKiK, co jest dozwolone co nie, nic nie zmieni - podkreśla Andrzej Gantner.

Dyrektor Federacji wyraził jednocześnie obawę, że minister może dostać podobną odpowiedź jak wielu przedsiębiorców, którzy zgłaszali przypadki naruszania prawa w tym zakresie tj. że należy sprawę skierować do sądu. Dlatego zdaniem Andrzeja Gantnera, potrzebne jest bardziej systemowe podejście eliminujące ten problem z życia gospodarczego raz na zawsze.

Obecnie producenci płacą sieciom handlowym m.in. opłaty za wejście do sieci, miejsce na półce, za usługi promocyjne i reklamowe, opłaty z tytułu otwarcia nowego sklepu i urodzin już działającego obiektu i za usługi marketingowe. Muszą także udzielać rabatów i upustów np. z okazji wyprzedaży, promocji, czy z tytułu obsługi merchandisingowej.

Pomysł na rozwiązanie problemu nieuczciwych praktyk handlowych i nierówności podmiotów w umowach handlowych narodził się podczas dyskusji w Komitecie ds. Ekonomicznych Rady Gospodarki Żywnosciowej.

- Wszyscy obecni na tym posiedzeniu, w tym przedstawiciele polskich i zagranicznych sieci detalicznych zgodzili się, że prawo powinno być przestrzegane, a jeżeli nie jest, to należy je wzmocnić odpowiednimi sankcjami stosowanymi z urzędu (czyli Urzędu ds. Ochrony Konkurencji i Konsumneta) - mówi Andrzej Gantner.

Zauważa, że urząd ten posiada niezbędne siły i środki, aby podjąć się takiego zadania.

- Wystarczy zatem rozszerzyć uprawnienia kontrolne UOKiK i podległej mu Inspekcji, a temat niedozwolonych klauzul w umowach handlowych powinien w ciągu kilku miesięcy się skończyć. O ile prawo będzie wystarczająco represyjne  - podkreśla Gantner. Jego zdaniem kara w wysokości do 10 proc. rocznego obrotu powinna w zupełności wystarczyć.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (36)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • Półkowe SCOW 20-11-2012, 16:15:
Dla zainteresowanych tematem półkowego www.scow-polkowe.pl Jako jedna z niewielu firm na Polskim rynku posiadamy doświadczenie w odzyskiwaniu tego rodzaju opłat.
  • Czarna Żmija 18-08-2009, 20:41:
Lepszy jest punkt mówiący o tym iż jeżeli nie wykorzysta się w całości zakładanego budżetu to płaci sie za jego niewykorzystanie 1,2 raza wiecej. NIe ma punktu który by mówił iż za jego przekroczenie płaci sie 0,8 razy mniej. Ale jedziemy po nazwach czy nie?
  • sylwek 18-08-2009, 19:27:
stawiam na 0,3 za zakup "konkretnego towaru" żadnych zapisów precyzujących co to jest konkretny towar,
Ciekawe czy poza konkretnymi towarami sieci handlują też towarami wirtualnymi.

Zobacz wszystkie komentarze (36)

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (24 798) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 330)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH