Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Handel

Dyrektor PIH na EEC 2019 o procesach konsolidacyjnych w sektorze handlu

Maciej Ptaszyński, dyrektor generalny Polskiej Izby Handlu podczas debaty "Rynek spożywczy. Czas konsolidacji", która odbyła się w ramach XI Europejskiego Kongresu Gospodarczego (EEC 2019) mówił o procesach konsolidacyjnych w handlu. Wskazał, że w handlu kwestia konsolidacji ma się nieco inaczej niż w poszczególnych branżach sektora spożywczego, ponieważ struktura biznesu i struktura handlu jest inna.

Dyrektor PIH na EEC 2019 o procesach konsolidacyjnych w sektorze handlu
Maciej Ptaszyński fot. PTWP

Autor: BW, portalspozywczy.pl
Data: 23-05-2019, 11:44

- W handlu są trzy krytyczne obszary handlu: dyskonty, sklepy convenience oraz supermarkety. O pierwszym i drugim obszarze niewiele da się powiedzieć w kontekście konsolidacji i przejęć. Obszar dyskontów, który ma ok. 26 proc. rynku, nadaje znaczenie całemu rynkowi, ponieważ dyskonty stały się tak silnym graczem, oddaliły się swoimi wynikami od pozostałych graczy, szczególnie od mniejszych supermarketów. Mówimy tu o obrotach rzędu 46 mld zł za ubiegły rok w przypadku największego dyskontu, czyli Biedronki, zaś przeciętna mała sieć supermarketów to 2-3 mld zł, a zatem różnica w obrotach jest na tyle potężna, że zaczynają się pojawiać różne zjawiska, które wpływają na gotowość supermarketów do zainteresowania przejęciami – mówił Maciej Ptaszyński.

- Pierwsza sprawa to kwestia marż – producenci inaczej traktują dyskonty, mają zupełnie inne warunki handlowe niż dla mniejszych sieci i to odbija się na marżach i spada rentowność. Druga to kwestia kosztów pracy, które rosną, co znów wpływa na rentowność, a trzecia sprawa to kwestia sukcesji – bardzo wiele średnich sieci supermarketów powstało na początku lat 90-tych jako znacznie mniejsze przedsiębiorstwa, a dziś ich twórcy zbliżający się do wieku przedemerytalnego mogą zastanawiać się nad tym co dalej. Mając m.in. wszystkie te czynniki w głowie pojawia się zjawisko wchodzenia tych mniejszych sieci na rynek przejęć i konsolidacji, a z drugiej strony z punktu widzenia przejmujących są one interesujące, bo - oprócz dyskontów i kanału convenience - jest to też segment rozwijający się - dodał. 

- Obserwujemy więc przejęcia supermarketów z dobrej, silnej drugiej ligi takich jak np. sieć Mila czy Eko, a także Rabat Detal czy Stokrotka, gdzie ten silny przejmujący gracz jak np. Eurocash czy Specjał może zapewnić dystrybucję i marże - wymieniał. 

Maciej Ptaszyński wskazał też, że polski handel stoi franczyzą i w handlu w obszarze przejęć przez firmy zagraniczne – odkąd Real zmienił się w Auchan – to nic ciekawego się nie wydarzyło. 

Debata "Rynek spożywczy. Czas konsolidacji" odbyła się 15 maja, czyli trzeciego dnia XI Europejskiego Kongresu Gospodarczego (EEC 2019).

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

konsolidacja RSS ALERT    /    handel RSS ALERT    /    handel detaliczny RSS ALERT    /    konsolidacja w handlu RSS ALERT    /    supermarkety RSS ALERT    /    sklepy convenience RSS ALERT    /    dyskonty RSS ALERT    /    Maciej Ptaszyński RSS ALERT    /    PIH RSS ALERT    /    Polska Izba Handlu RSS ALERT    /    EEC 2019 RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.204.48.199
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.