Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Dyrektor POHiD: Opłaty półkowe są elementem niezbędnym w handlu

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 13-07-2009, 13:01
Dyrektor POHiD: Opłaty półkowe są elementem niezbędnym w handlu

- Warto postawić tezę wyraźną i niepopularną - opłaty dodatkowe są elementem niezbędnym handlu, a jako takie są jednym z głównych instrumentów konkurowania dostawców o powierzchnię, dobrą pozycję na tej powierzchni, ekspozycję, itp. - stwierdza Andrzej Faliński, dyrektor generalny Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji, w blogu dla serwisu portalspozywczy.pl.

W ocenie dyrektora POHiD sprawa odpłat dodatkowych ma niemal zawsze ten sam przebieg. - Silne dostawcze firmy wskazują warunki na jakich ich produkty mają być obecne na powierzchniach handlowych. Oferują określone opłaty za usługę czynioną wobec ich oferty. Opierają ją o specyficzną, nie związaną z dostawą produktu umowę i osiągają sytuację gwarancji swych oczekiwań wobec partnera handlowego i rezultatów sprzedaży - tłumaczy Faliński.

Jego zdaniem w ten sposób ustanawiają określoną sytuację dla firm słabszych - sytuację przewagi konkurencyjnej w rynku kanału nowoczesnego. - Czy firma handlowa ma takich ofert nie przyjmować? - pyta dyrektor POHiD. - Oczywiście może to uczynić, ale oznacza to spadek sprzedaży (obie strony tracą, konsument zresztą też), wzrost cen (próby ograniczenia marży skończą się zepchnięciem z rynku małych firm i gospodarstw), oraz spadek zatrudnienia - wyjaśnia.

Andrzej Faliński uważa, że można spróbować zakazów, ale skutki będą bardzo opłakane. - Dla gospodarki, dostawców, klienta... - wylicza. - I jak zawsze - najsłabsi zapłacą najwięcej, bo tyle ile duzi, ale z mniejszego majątku - podkreśla dyrektor POHiD.

Według niego koszty wsparcia sprzedaży i ponoszenie ich przez firmy to nic innego jak rynek specyficznych usług;  - Jedni - ci, których na to stać - na nim funkcjonują, inni - nie, próbując szukać wsparć politycznych i ideologicznych, ku zachęceniu prawodawcy do ograniczeń rynku - wyjaśnia Faliński. - Dziwi mnie, że akurat środowiska dużych firm (np. PFPŻ) wypowiadają się w duchu kontry wobec opłat; przecież to gwarancja ich sukcesu w rynku wewnętrznym.

Jednocześnie dyrektor POHiD pyta: Czy można zakazać usług marketingowych firmom handlowym? I odpowiada: - Teoretycznie można, choć to jawny gwałt na swobodzie działalności gospodarczej, podstawach Konstytucji RP i prawa wspólnotowego, ale - patrząc na dzieje niektórych ustaw - Polak potrafi. I co się stanie? Ano nie zniknie potrzeba wspierania sprzedaży, tyle tylko, że trzeba będzie ją zamówić w agencji marketingowej. Ciekawe, czy będzie taniej? - sądzę, że będzie bardzo drogo i wówczas produkty średnich firm znikną z dużych powierzchni i masowej sprzedaży. O rolnikach, tych drobnych, którymi Polska stoi, nie wspomnę, bo żal. A tak Bogiem, a prawdą - dlaczego trwa taki wyścig wszystkich do powierzchni nowoczesnej, skoro jest tam tak nieznośnie? Nie można to spróbować czego innego? Np. tradycyjnych hurtowni i sklepów -segment tradycyjny ma ok. 50 proc. rynku, więc jest gdzie uciekać. Przymusu handlowania z kimś na szczęście nie ma (a może ma być, na administracyjnych zasadach? - kto wie?) - zasatanawia się w swoim blogu przedstawiciel dystrybucji.

 (...)

Więcej nt. opłat w felietonie: "Opłaty to grzech?"

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (10)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • Witek 16-07-2009, 22:41:
Pewnie riposty Andrzeja Falińskiego nie otrzymamy. Szkoda...
  • Rynek FMCG 16-07-2009, 09:45:
Tak Załamany... - to Konsument powinien nogami decydować gdzie pójdzie i co kupi . Np jak to było kiedyś - pewna francuska sieć ,posiadająca jedynie hipermarkety w Polsce, zdecydowała się na nieobecność najbardziej popularnego polskiego piwa w swoich halach w okresie letnim !!! Kategoria padła na pysk - no i Francuzy jak niepyszni musieli ze zmianionym stanowiskiem wrócić do dostawcy hehehehe. Konsument zdecydował, że nie kupi innego piwa (a tym bardziej wątpliwej jakości marki własnej ) . A czemu lub komu służy POHID to osobna sprawa, o której tu nie napiszę.
  • a 14-07-2009, 19:52:
n

Zobacz wszystkie komentarze (10)

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (25 770) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 267)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH