Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Dyrektor POHiD: Sieci handlowe wyeksportowały polską żywność za 2 mld zł

  • Autor: www.portalspozywczy.pl, PB
  • Data: 25-04-2011, 10:32
Dyrektor POHiD: Sieci handlowe wyeksportowały polską żywność za 2 mld zł
Andrzej Faliński, dyrektor generalny Polskiej Organizacji Handlu i Dystrubucji.

Sprzedaż polskich produktów za granicą poprzez sieci handlowe miała w 2010 roku wartość około 3 mld zł, z czego 2 mld zł stanowiła żywność - ocenia w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Andrzej Faliński, dyrektor generalny Polskiej Organizacji Handlu i Dystrubucji.

W jaki sposób mogą konkurować polscy producenci na rynkach zagranicznych?

Eksport przez sieci jest specyficzną i bardzo popłatną formą sprzedawania polskich produktów, szczególnie żywności, choć nie tylko. Po prostu, trzeba szukać partnera, który pozwoli pokonać kosztowne bariery wejścia, zdobycia i utrzymania pozycji wprowadzanych produktów. „Z marszu" i bez partnera handlowego tam, na gęstych i konkurencyjnych rynkach, o bardzo wyśrubowanych wymogach jakościowych, dostawczych, jest to dla większości firm z Polski niemal niemożliwe, bo koszt zjada potencjalną korzyść.

Wyjściem dla wielu jest więc współpraca z siecią handlową działającą „tam". Pozwala to poważnie zredukować koszty logistyczne, koszty kampanii marketingowo-wizerunkowej, uzyskania powierzchni i półki, urządzeń podtrzymujących jakość, koszty finansowania, wsparcia sprzedaży itp.

Pozwala to także ominąć zderzenie z tamtejszymi markami, wprowadzając produkty w ów rynek jako markę własną, oswajając konsumenta z tym właśnie producentem, co daje szansę na wejście z marką producenta po jakimś czasie, z obopólną korzyścią dla sieci i eksportera.

Jest to strategia trudna, ze względu na wysokie wymagania i konkurencję, ale dająca wiele korzyści. Jedną z nich jest sprzedaż w innej rzeczywistości cenowej, przy innych kosztach, w innej kulturze handlowej, co otwiera inne rynki.

Aktualnie specjalną okazję tworzy korzystny, niski kurs złotego i sprzedaż w świecie „wartościowego" pieniądza. Eksport sieciowy ma wartość szacowaną na ok. 3 mld złotych w 2010 roku, z czego ok. 2 mld to żywność.

Czy polskie sieci handlowe mają szanse na ekspansję za granicą i na jakich rynkach? Jakie formaty czy rodzaje sklepów przyjęłyby się w innych krajach?

Polskie firmy handlowe rozpoczęły już ekspansję na innych rynkach - póki co nieśmiałą, bo trudno określić ich wartość, ale już widoczną, głównie w sferze nieżywnościowej. Są to np. sieci odzieżowe, czy obuwnicze.

Jest kwestią najbliższej przyszłości wejście z sieciami sprzedaży żywności na inne rynki. Jaskółką na tym niebie jest pochodząca z Polski Żabka, działająca w Czechach i właśnie tam sprzedana do Tesco, sieciowe sklepy firmowe producentów wędlin i mięsa, sklepy firmowe ze słodyczami.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (21 744) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 270)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH