Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Dyrektor sieci Eko Market: Łukoil odbierze klientów największym sieciom handlowym w Polsce

  • Autor: Łukasz Stępniak, Łukasz Rawa, portalspozywczy.pl
  • Data: 06-01-2009, 11:42
Dyrektor sieci Eko Market: Łukoil odbierze klientów największym sieciom handlowym w Polsce

Wejście Łukoila na polski rynek może wywołać wiele problemów sieci handlowych, które w ostatnim czasie bardzo mocno inwestowały w rozwój przymarketowych stacji paliw aby przyciągnąć do sklepów dodatkowych klientów, uważa Paweł Musiał, dyrektor generalny ukraińskiej sieci Eko Market.

Ukraińskim i rosyjskim sieciom handlowym będzie raczej trudno zagrozić polskim operatorom, szczególnie tutaj w Polsce?

- Poważnie nie. Realne szanse sieci rosyjskich i ukraińskich na rynku zachodnim, a nawet w centralnej Europie oceniałbym raczej dość powściągliwie. Myślę jednak, że dużym zagrożeniem dla sieci szczególnie wielkopowierzchniowych może być rosyjski Łukoil.

Koncern paliwowy?

Tak. Dlatego, że od kilku lat stacje benzynowe są jednym z istotnych elementów strategii rozwoju dużych sieci handlowych w Polsce. Są tzw. traffic builderami, które mają skutecznie tanim paliwem przyciągnąć klienta do sklepów. Wszyscy najwięksi gracze tacy jak Carrefour, Tesco, Real czy Auchan rozwijaja sieci stacji paliwowych.

W tej chwili prosty upust od ceny na stacjach Orlenu, czyli cena niższa o 10-20 groszy jeszcze wystarcza aby skusić klientów. Wpuszczenie na rynek Łukoila będzie miało bardzo poważne konsekwencje, praktycznie dla wszystkich, w tym również sieci handlowych.

- Potencjalni klienci sklepów będą tankować taniej na stacjach Łukoila, powodując, że mniej będą kupować także w sklepach danej sieci?

- Myślę, że tak. W znacznym stopniu. Myślę, że sieci handlowe jeszcze nie do końca zdały sobie z tego sprawę, sieci stacji benzynowych również.

- Sieci i tak będą próbowały obniżyć proponowane ceny paliw?

- Walka cenowa z Orlenem nie była taka trudna. Natomiast z Łukoilem będzie już bardzo ciężko. Strategia najniższej ceny i podejście do rynku, które stanowi jedno: mieć najlepszą czyli najniższą cenę na rynku, na którym się działa. A to założenie, stoi w sprzeczności z interesami i strategią sieci handlowych, które miały ambicje na dzierżenie pierwszej ceny.

Pojawienie się nowego gracza, z bardzo silnym zapleczem (z tego co wiem planuje w Polsce budowę bazy surowcowej) może zburzyć dzisiejszą równowagę i odebrać sieciom argument w walce o konsumenta.

- Jednocześnie mówi się o tym, że Łukoil szuka okazji do przejęć sieci stacji paliw w Polsce. Mówi się o przejęciu wszystkich placówek należących do BP. Rosyjski koncern chce także sprzeawać u nas swoje tanie paliwo z rynku rosyjskiego.

- BP jest częściowo w rękach rosyjskich. Przynajmniej ta część brytyjskiego koncernu, która działa na terytorium Rosji, z tego co wiem w 50 proc. należy do Grupy Alpha, Michaiła Friedmana, konglomerat BP TNK. Sądzę, że to powiązanie może mieć tutaj duże znaczenie.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (20 288) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 330)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH