Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Handel

Dyskonty liderami wzrostu i spadku średnich cen najczęściej promowanych towarów

Przez ostatnie 12 miesięcy podrożało 10 z 20 najczęściej promowanych towarów. 10 staniało. Żaden produkt nie został na tym samym poziomie cenowym. To wyraźnie pokazuje, że sklepy mocno walczą o pozycję tego „najtańszego” na dość już rozchwianym rynku. Najwięcej artykułów, których ceny wzrosły, jest w dyskontach – 16. Następne są hipermarkety i convenience – po 11. Na końcu zestawienia znalazły się supermarkety – 10.

Dyskonty liderami wzrostu i spadku średnich cen najczęściej promowanych towarów
fot. shutterstock

Autor: MondayNews
Data: 05-12-2018, 09:14

Wśród formatów handlowych, w których zanotowano obniżki, największy spadek miały dyskonty, tj. -9,1%. Potem były hipermarkety i sieci convenience – po -5,7%. Najmniejsza wartość wystąpiła w supermarketach, czyli -4,0%. Średnio najbardziej zdrożało piwo jasne, a najmocniej staniała czekolada mleczna. Tak wynika z analizy Instytutu Badawczego ABR SESTA i Hiper-com Poland. 

Jak podkreśla Bartłomiej Niedbał, Dyrektor Zarządzający w Instytucie Badawczym ABR SESTA, średnia wartość koszyka 20 najczęściej promowanych produktów jest najniższa w dyskontach, bo niskokosztowy model działania pozwala im oferować najtańsze towary. Najwięksi gracze w tym segmencie działają na dużą skalę. Tego typu sklepy odnotowały też najwyższy wzrost cen, tj. na poziomie 2,4% pomiędzy rokiem 2017 i 2018. Ale ich ceny i tak są niskie na rynku, więc nie stracą klientów, tylko zapewnią sobie dodatkowy przychód.

– Najwyższą wartość koszyka produktów TOP 20 ma kanał convenience. Jednocześnie tam średnie ceny są najbardziej stabilne. To format sklepów o mniejszej powierzchni, nastawionych na szybkie zakupy pierwszej potrzeby. Dla klientów wydatki są mniej istotne, bo liczy się wygoda. Nie ma też nacisku na konkurencyjność – mówi Katarzyna Grochowska z Hiper-com Poland.

Z kolei w supermarketach ww. wartość nieznacznie spadła, tj. -1,2%. Jak wyjaśnia Andrzej Wojciechowicz, ekspert rynku FMCG i Komisji Europejskiej, to wskazuje na ich słabnącą pozycję. Ten model handlowy nie może sobie pozwolić na zbyt wielką różnicę cenową wobec nacierających dyskontów i sklepów convenience. To trudne zadanie, bo subiektywne odczucie cenowe klienta budowane jest na podstawie paragonu końcowego.

– Widzimy też, że w kanale hipermarketów wartość koszyka wzrosła nieznacznie, tj. o 1%. Ten format czuje mocną konkurencję ze strony dyskontów. Klient coraz częściej wybiera placówkę o mniejszej powierzchni i niższych cenach, więc wielkopowierzchniowy sklep musi go czymś przyciągnąć. Jeśli ww. tendencje utrzymają się, to niedługo koszty zakupu w obu formatach wyrównają się – przewiduje Katarzyna Grochowska.

Z badania wynika też, że najwięcej produktów, których ceny spadły, jest w supermarketach – 10. Potem są sieci convenience – 9, a także hipermarkety – 8. Na końcu zestawienia znalazły się dyskonty – 3. Jak stwierdza dr Maria Andrzej Faliński, prezes Stowarzyszenia Forum Dialogu Gospodarczego, ten ostatni format i tak ma niski poziom cen. Najmniej musi się starać, by wybrać produkty do promocji. Większe sklepy mogą rekompensować sobie wysokie obniżki cenami innych, droższych produktów. I to mniej uderza w ich przychody.

więcej informacji:

dyskonty RSS ALERT    /    handel RSS ALERT    /    sieci handlowe RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.80.218.53
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku

Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

portalspozywczy.pl w social media

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.