REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Dyskonty największymi wygranymi ostatnich lat na polskim rynku FMCG

  • Autor: www.portalspozywczy.pl / DM PKO BP
  • Data: 07-12-2015, 12:37
Dyskonty największymi wygranymi ostatnich lat na polskim rynku FMCG
Obok sklepów dyskontowych, udział w rynku zyskują supermarkety; fot. shutterstock

- Największym detalistą na polskim rynku FMCG jest należąca do Jeronimo Martins
Biedronka. Ze sprzedażą w wysokości 35 mld PLN spółka posiadała w 2014 roku 16%
udział w rynku. Drugim co do wielkości graczem jest Lidl (+ Kaufland), którego sprzedaż w
2014 roku wyniosła 20 mld PLN, co dawało 8% udział.

REKLAMA

Grupa Auchan (razem z zakupionymi sklepami Real) posiadała 5,2% udział w rynku natomiast inna sieć hipermarketów, Tesco, miała 4,8% w 2014 roku. Francuska sieć hipermarketów Carrefour dysponowała 3,3% udziałem, a sieć franczyzowych supermarketów Intermarche posiadała 2,4%. Przychodysieci małych sklepów Żabka w formacie „convenience” dawały jej 2% udziału. są niewątpliwie sklepy dyskontowe, w tym Biedronka. Udział dyskontów zwiększył się z 12 proc. w 2008 roku do 24 proc. w 2014 roku. Obok sklepów dyskontowych, udział w rynku zyskują supermarkety, których zasięg zwiększył się z 13 proc. w 2008 roku do 17 proc. w 2014 r. - podali analitycy DM PKO BP.

Nowoczesnym formatem, który w ostatnich kilku latach traci swój udział w rynku są hipermarkety. Ich udział stopniał w ciągu ostatnich 4 lat o 4pp do 15 proc.

Male formaty systematycznie tracą rynek, choć ciągle posiadają duży, 38-proc. udział w FMCG.
Dopełnieniem obrazu są małe specjalistyczne i niszowe sklepy, ze stabilnym 6 proc. udziałem.

Duże zmiany widoczne są na rynku sklepów dyskontowych. Obecnie głównym obszarem konkurencji sklepów dyskontowych nie jest cena, a szerokość asortymentu i innowacyjność produktowa (piekarnie, lady z wędliną, zwiększanie oferty private labels, akcje marketingowe typu "dni kuchni narodowych" itp.).

Hipermarkety to najwięksi przegrani ostatnich lat na polskim rynku FMCG. Problemy hipermarketów zaczęły się wraz ze wzrostem znaczenia sklepów dyskontowych. Odpowiedzią hipermarketów na ekspansję dyskontów było obniżenie cen, które od 2013 roku doprowadziło do wojny cenowej na polskim rynku. Obecnie hipermarkety również starają się uatrakcyjniać i czynić bardziej innowacyjną swoją ofertę produktową, jednakże naszym zdaniem format ten najprawdopodobniej będzie dalej tracił udziały rynkowe.

- Obok sklepów dyskontowych, supermarkety są jedynym nowoczesnym formatem zwiększającym udział w polskim rynku. Supermarkety korzystają na rosnącej rzeszy klientów przy poprawiającej się sytuacji ekonomicznej, oferując szerszy asortyment zwykle droższych i markowych produktów. Ich atutem bardzo często jest lokalizacja w centrach miast i posiadanie parkingów. Operatorzy supermarketów dosyć ostrożnie wybierają lokalizacje, co ma wpływ na stabilny rozwój poszczególnych sieci. Sądzimy, że udział supermarketów w rynku będzie dalej rósł, głównie kosztem hipermarketów i małych sklepów - czytamy w raporcie DM PKO BP.

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • Kubanek 07-12-2015, 13:38:
I jak ten artykuł się ma do innego, gdzie napisano o tym, ze marka własna idzie rzekomo w zapomnienie? Przecież dyskonty na tym się rozwinęły, na marce własnej, która jest coraz lepsza, z każdym rokiem. Gdyby nie fakt, że Polacy wolą kupić ten sam produkt, za niższą cenę, dyskonty by się nie rozwinęły.
Inne sieci powinny iść tą samą ścieżką co dyskonty, czyli produkty marki własne oraz produkty markowe w ilości stosunku 50/50. Czas, aby małe sieci osiedlowe, zaczęły iść tą samą drogą.

Zobacz wszystkie komentarze (1)

PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (21 495) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 663)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH