Dyskonty tworzą nowy wzorzec zachowań konsumenckich
W Polsce znaczenie ceny przy wyborze produktu doganiane jest przez czynnik jakości produktów oraz wygody zakupów. Klienci oczekują na półkach sklepów szerokiej oferty produktów świeżych, w tym ekologicznych nawet od mniejszych formatów, np. sieci convenience - zauważył Maciej Ptaszyński, dyrektor generalny Polskiej Izby Handlu podczas ING Food&Retail Round Table.
Ekspert odniósł się do tego, że polski rynek handlowy z jednej strony kształtowany jest przez trendy konsumenckie, z drugiej zaś przez legislację. - Przy tworzeniu prawa o ograniczeniu handlu w niedziele nie została w najmniejszym stopniu uwzględniona perspektywa konsumenta. Po wprowadzeniu tej ustawy zmienia się jednak struktura handlu w Polsce na niekorzyść sklepów małych, czy convenience. Największe sieci dyskontów, które mają największe zasoby inwestycyjne wykorzystują ograniczenie handlu w niedziele jako haczyk dla zmasowanych kampanii marketingowych, by przekierować ruch konsumentów na robienie zakupów w sobotę, właśnie w placówkach dyskontowych. Obecnie jest czas wychowywania konsumentów i kształtowania ich nowych nawyków zakupowych, by działali według określonego wzorca. Odbywa się to kosztem mniejszych formatów, które nie mogą sobie pozwolić na tak agresywne kampanie. Dane za maj i za kwiecień pokazują, że sprzedaż w małych sklepach, w których właściciel może stać za ladą, nie rośnie tak, jak to prognozowano, wprowadzając ograniczenie handlu - powiedział Maciej Ptaszyński.
Więcej na dlahandlu.pl


Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.