Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Lidl liderem rankingu sieci spożywczych

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 14-10-2015, 17:20
Dyskonvenience - początek nowego rodzaju sklepu. Raport OC&C Strategy Consultants
Fot. Shutterstock

W badaniu firmy konsultingowej OC&C Strategy Consultants polscy konsumenci ponownie uznali Allegro, Rossmann i IKEA za najlepsze sieci detaliczne w Polsce w 2015 roku. Z kolei liderem sieci spożywczych po raz pierwszy został Lidl. Ponadto, badanie wskazało na cztery ważne trendy w polskim handlu.

Allegro, Rossmann i IKEA, jako jedyne uzyskały wysokie notowania we wszystkich kryteriach oceny, w tym pod względem percepcji niskich cen, jakości produktów, szerokości asortymentu oraz obsługi klienta.

W stosunku do ubiegłego roku największą poprawę w oczach klientów zanotował Leroy Merlin (awans o 14 pozycji), a największy spadek – Alma Market i RTV Euro AGD (spadek o 15 pozycji).

Badania klientów sieci handlowych przeprowadzone przez OC&C wskazały też na cztery ważne trendy w polskim handlu. Po pierwsze i najważniejsze, polscy konsumenci uważają, że już obecnie większość sieci spożywczych posiada dobrą ofertę w stosunkowo dobrej cenie.

Jak pokazuje badanie, większość sieci na rynku regularnie poprawia percepcje swojej oferty jak i swoich cen na przestrzeni ostatnich lat. Nawet Żabka bardzo poprawiła swoje pozycjonowanie i zbliżyła się do przysłowiowego „sweet spot”, co jest nie lada wyczynem dla sieci typu convenience. Jedynie delikatesy Alma jak i Piotr i Paweł nieco pogorszyły swoje pozycjonowanie, pogorszenie szczególnie w ostatnim roku.

Wszechobecne niskie ceny i dobra jakość produktów przestają jednak gwarantować sieciom spożywczym, że będą dobrze oceniane przez klientów. Teraz konsumenci chcą również, by ich sklep był blisko nich. Bliskość do domu lub pracy to najważniejszy czynnik wyboru sklepu dla ok. 1/3 respondentów. Niskie ceny są dopiero na drugim miejscu – są one najważniejszym czynnikiem wyboru dla ¼ konsumentów. Na trzecim i czwartym miejscu znalazły się: szerokość asortymentu i jakość produktów.

- Dopiero odpowiednie wyważenie tych trzech elementów, a więc: wystarczająco dobrej jakości oferty, atrakcyjnej ceny i wygodnej lokalizacji, daje gwarancję sukcesu sieci spożywczej – komentuje partner OC&C, Marek Zdziech.

Aby spełnić te oczekiwania bliskości, sieci masowo zwiększają liczbę sklepów. Raport OC&C pokazuje, iż w latach 2010-2014 liczba sklepów sieci Biedronka zwiększyła się z 1.644 do 2.587, a sieci Lidl z 494 do 540. Z kolei Tesco, w latach 2011-2014 zwiększyło liczbę placówek z 371 do 455, a Żabka, począwszy od 2010 roku, do 2015 roku zwiększy liczbę sklepów z 2.350 do 3.500.

To ma swoje dobre strony, bo pozwala sieciom ograniczyć utracone przychody, wynikające z utraty klientów na rzecz „bliższych” sklepów. Ale rodzi też ryzyko, że klienci będą odwiedzać coraz większą liczbę punktów sprzedaży, których jest coraz więcej, zostawiając w nich coraz mniej pieniędzy.

KOMENTARZE: (2)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • spokojny 15-10-2015, 12:20:
brałem udział w tym badaniu - bardziej tendencyjnie ułożonych pytań "pod" Allegro (sieć spożywcza?) nie można było wymyślić...
  • Blaszak 15-10-2015, 10:26:
12% - o tyle ROCZNIE w latach 2010-2014 średnio zwiększała się liczba sklepów Biedronka, według niektórych statystyk szybciej - zależy od metodologii liczenia.

Zobacz wszystkie komentarze (2)

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 640) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.