Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Handel

Dzięki sieciom handlowym do 2013 r. rynek spożywczy w Polsce wzrośnie o ok. 40 mld zł

Rynek artykułów spożywczych ciągle rośnie i w perspektywie najbliższych trzech lat osiągnie poziom prawie 280 mld złotych - wynika z najnowszego raportu PMR pt. „Handel detaliczny artykułami spożywczymi w Polsce 2010. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2011-2013".

Dzięki sieciom handlowym do 2013 r. rynek spożywczy w Polsce wzrośnie o ok. 40 mld zł
Według ekspertów firmy PMR wzrost wartości rynku spożywczego buduje z kolei nadal znacząca ekspansja sieci. fot. Emperia

Podobnie jak polska gospodarka, tak i spożywczy handel detaliczny w Polsce nie traci rozpędu. Pomimo słabszej pierwszej połowy roku, w całym 2010 roku szacunki PMR zakładają ponowny wzrost sprzedaży na rynku spożywczym do ponad 240 mld złotych, o 3 proc. rok do roku. Na spadki w obrotach detalicznych w pierwszych miesiącach tego roku wpłynęło kilka czynników.

- Najpierw przedłużająca się zima, która objęła również okres przygotowań do Wielkanocy, nie nastrajała konsumentów do odwiedzania sklepów. Kwietniowa katastrofa samolotu prezydenckiego przyniosła dalsze pogorszenie skłonności do zakupów oraz dodatkowe dni bez handlu, na znak żałoby - wylicza Dominika Kubacka, analityk handlu detalicznego PMR i autor raportu.

I dodaje: - Powódź, a następnie susza, które nawiedziły Polskę w kolejnych miesiącach przyczyniły się do kontynuacji negatywnego trendu. Dodatkowo, w 2010 roku utrzymuje się niższa dynamika cen w przypadku żywności i napojów bezalkoholowych, co nie pomaga w budowaniu wartości rynku Jednak handel detaliczny artykułami spożywczymi odradza się, powoli przełamując złą passę, co potwierdzają ostatnie dane GUS. Handlowcy liczą na udane święta Bożego Narodzenia, po okresie słabszej koniunktury i pesymistycznym nastawieniu konsumentów, zwłaszcza w okresie wyborczym.

Dynamika wzrostu rynku spożywczego będzie jednak zauważalnie słabsza niż w poprzednich latach, nawet trzykrotnie w porównaniu do okresu sprzed osłabienia gospodarczego, kiedy to rok 2008 przyniósł zmianę rzędu 9 proc. Wzrost wartości rynku spożywczego buduje z kolei nadal znacząca ekspansja sieci, chociaż słabsza niż w 2008 roku. W 2010 roku największych 15 detalistów otworzyło ponad 2 300 nowych sklepów. Warto zauważyć, że wzrost wymagań konsumentów i racjonalizacja ich zachowań zakupowych w okresie słabszej koniunktury wymusiły poprawę efektywności działań wielu sieci, co powinno pozytywnie przyczynić się do odbudowy rynku.

Kolejne lata przyniosą dalszy rozwój, dzięki któremu w okresie trzech lat polski rynek spożywczy zyska dodatkowe 40 mld złotych, jak wynika z raportu PMR.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Dominika Kubacka RSS ALERT

KOMENTARZE (4)

  • leo 2010-12-17 18:50:00
    Dzięki sieciom handlowym ?? To chyba jakiś żart...
  • Bart 2010-12-17 21:35:08
    dzięki sieciom handlowym rentowność firm branży spożywczej zaczyna sięgać dna... Czy żaden kretyn nie widzi cen \"świątecznych\" poniżej jakichkolwiek granic rozsądku? schab b/k 9.85 ???????? przody import powyżej 7 zł a w kauf... łopatka 6.99. Sieci jedyne do czego się przyczynią to obniżenie wynagrodzenia pracowników fizycznych. A ceny jak ceny schab mają w dobrej cenie ale frajerzy i tak wydają na innych rzeczach krocie. Przykład na mojej osobie sok hortex 2 l. w tesco 7.99 w sklepie na osiedlu 6.99. Ale głupi polski \"oszczędny konsument jedzie 30 km bo się opłaca. Przepraszam za brak składni lecz mną rzuca jak słyszę tego typu wypociny.
  • jerzy 2010-12-17 22:04:48
    aha. ale czy ktoś kupił ten schab? Bo jest ale na banerach.
  • elf 2010-12-17 22:45:31
    dobre - dzięki sieciom..... a dzieki tym sklepikom hurtowniom ktore upadną - ale to szczegół.... z drugiej strony fakltycznie sieci oferują więcej produktów niż małe sklepiki doprowadzają do tego ze ludzie wychodząc ze sklepu wydają2 x tyle co zwykle biorą miniratkę na mini zakupy na 40 procentowy kredycik i mają mały problem. jak to mówią \"in the Long Term\" strzelają sobie w stopę..... i teraz kto sieci czy klienci myślę, że jedni i drudzy.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.239.158.107
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.