Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

E-commerce uderza w czynsze w galeriach handlowych

  • Autor: portalspozywczy.pl/pr
  • Data: 30-06-2015, 14:17

Wzrost sprzedaży online w Europie z obecnego poziomu 5,7 proc. do prognozowanego na poziomie 20 proc. niesie za sobą nowe wyzwania na rynku nieruchomości komercyjnych w sektorze handlowym. Model, który określałby sposób wyliczenia czynszu obrotowego staje się dyskusyjny – wynika z raportu „Tenuous Turnover: Implications of E-commerce Growth” przygotowanego przez Colliers International.

Czynsz obrotowy jest powszechnie znany w sektorze handlu detalicznego. Istnieje wiele modeli jego naliczania. Czynsz ten jest wartością doliczaną do czynszu bazowego. Najemca płaci procent od swoich wyników sprzedażowych po przekroczeniu określonego pułapu obrotów. W ostatnich latach dominująca pozycja negocjacyjna najemców, zwłaszcza tych najbardziej pożądanych (tzw. anchorów), doprowadziła do sytuacji, w której najemca nie płaci stałej stawki w postaci czynszu bazowego, a jedynie czynsz obrotowy. Jest on podstawą zobowiązań finansowych wobec właściciela obiektu. Wówczas ryzyko rozkłada się na dwie strony – właściciela obiektu handlowego oraz najemcę.

Aktualnie rośnie liczba najemców prowadzących równolegle sprzedaż tradycyjną oraz w Internecie. Pojawia się pytanie – czy obrót generowany przez e-sklep powinien być wliczany do zysku sklepu stacjonarnego? Dodatkowo sytuację komplikuje popularność zakupów w modelu wielokanałowym tzw. omnichannel. Dotyczy to sytuacji kiedy klient zamawia towar w Internecie, ale odbiera go w sklepie stacjonarnym. Nasuwa się kolejne pytanie – czy taka sprzedaż powinna być włączona do obrotu sklepu stacjonarnego? Jeżeli towary są opłacone przelewem przez Internet to można argumentować, że transakcja nie została zawarta w sklepie. Ale co w przypadku, kiedy zapłaty za towar dokonano w sklepie przy odbiorze? A jak zakwalifikować transakcję, w której towar został kupiony w Internecie, ale zwrócono go w sklepie stacjonarnym? Czy operacja ta powinna wpłynąć na obroty sklepu stacjonarnego?

Najemcy coraz częściej traktują stacjonarne sklepy jako powierzchnię wystawową tzw. showroom. Sprzedaż w sklepie tradycyjnym jak i online stają są ze sobą coraz bardziej powiązane. Przykładem jest USA, gdzie transakcje dokonywane wyłącznie za pośrednictwem Internetu stanowią 10 proc. sprzedaży, a zakupy łączące online i sklep stacjonarny wynoszą aż 55 proc.

- Zrozumienie zależności pomiędzy sprzedażą w sklepie regularnym i za pośrednictwem internetu jest niezwykle ważne i niesie za sobą poważne konsekwencje dla właścicieli obiektów naliczających czynsze obrotowe. Obecnie brakuje skutecznych narzędzi oraz spójnych rozwiązań prawnych, które określałaby w jakich przypadkach zakup dokonany w modelu wielokanałowym może stać się podstawą naliczenia czynszu obrotowego – mówi Damian Harrington, dyrektor regionalny, Dział Doradztwa i Badań Rynku na region Europy Środkowo-Wschodniej w Colliers International.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (23 691) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 663)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH