Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

E-commerce: W których kategoriach efekt ROPO jest najbardziej widoczny?

  • Autor: www.portalspozywczy.pl
  • Data: 05-08-2016, 15:02
E-commerce: W których kategoriach efekt ROPO jest najbardziej widoczny?
Fot. shutterstock

Tegoroczny raport „E-commerce w Polsce 2016. Gemius dla e-Commerce Polska” pokazuje, że to w internecie konsumenci poszukują konkretnych marek i produktów oraz porównują ceny. Nawet ci, którzy nie robią zakupów online. Dla ponad 40 proc. internautów, którzy deklarują, że nie kupują w internecie, to tu znajduje się pierwsze źródło informacji – mówi Tomasz Sąsiadek Client Service Director, Bluerank.

W badaniu rynku e-commerce „E-commerce w Polsce 2016. Gemius dla e-Commerce Polska” zmierzono efekty ROPO i odwróconego ROPO. Zapytano klientów rynku e-handlu o wykorzystywane źródła informacji na temat produktów.

- Na pierwszy rzut oka obserwujemy znaczące różnice w zależności od analizowanej kategorii produktowej. Badani w celach informacyjnych najczęściej wykorzystują strony sklepów internetowych, strony serwisów, na których został kupiony dany produkt oraz wyszukiwarkę internetową. Najrzadziej wymieniane to strony zakupów grupowych i dotyczące danej kategorii produktów – podają autorzy badania. 

Dodają, że efekt ROPO (research online, purchase offline) jest najbardziej wyrazisty w takich kategoriach, jak materiały budowlane i wykończeniowe, sprzęt RTV/AGD czy odzież, akcesoria i dodatki. Z wiedzy na temat produktów pozyskanej w internecie korzystają najczęściej mężczyźni. Kolejną kategorię stosunkowo często kupowaną offline po zebraniu informacji online stanowią produkty farmaceutyczne. 

Zachowanie odwrotne – tzw. odwrócony efekt ROPO (research offline, purchase online) także ma wielu praktyków w sieci, choć jest on wciąż mniej popularny niż ROPO. Kategorie, które często są kupowane online po wcześniejszym sprawdzeniu offline to przede wszystkim kosmetyki i perfumy, sprzęt RTV/AGD (także popularny w obszarze ROPO), obuwie, odzież sportowa oraz artykuły dziecięce – informują autorzy badania. 

- Wyszukiwarka internetowa jest pierwszym źródłem informacji o markach, ich produktach i usługach. Z tego powodu niezwykle ważne są działania optymalizacyjne dzięki którym po wpisaniu konkretnej frazy w wyszukiwarce, klient bez trudu trafi na stronę www sklepu. Warto również zadbać o działania SEO PR – mówi Tomasz Sąsiadek, Client Service Director, Bluerank. 

Dodaje, że opinie, które w sieci znajdują potencjalni klienci sklepu internetowego znajdują się w czołówce czynników wpływających na chęć dokonania pierwszego zakupu. Wskazuje na to 20 proc. badanych. Trzeba zatem na bieżąco monitorować i reagować na wszystkie komunikaty, które pojawiają się w Sieci na temat danej marki. 

- Dziś musimy docierać do konsumentów z odpowiednią informacją w momencie, kiedy jej potrzebują. Warto położyć nacisk na działania content marketingowe i dostarczać użytkownikom użyteczne informacje w przystępnej formie. Łatwość odnalezienia w Sieci potrzebnych treści oraz adresów www e-sklepów spowoduje, że osoby, które obecnie nie dokonują e-zakupów przekonają się do tego w przyszłości – tłumaczy Tomasz Sąsiadek.

Zaznacza, że na spontaniczną znajomość serwisów internetowych wpływa synergia działań online i offline.

- Widzimy to chociażby na przykładzie takich firm jak DOZ.pl i Leroy Merlin, które znajdują się w czołówce rozpoznawalnych serwisów internetowych w swoich kategoriach. Z doświadczenia wiemy, że to właśnie połączenie marketingu offline ze skutecznymi działaniami z zakresu SEO i content marketingu przyczynia się do wysokiej spontanicznej znajomości tych marek wśród konsumentów – wyjaśnia Tomasz Sąsiadek.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Możliwość komentowania została tymczasowo wyłączona.

PARTNER SERWISU
partner serwisu

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 402) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.