REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

E-handel: jak nie paść ofiarą oszustów

  • Autor: Gazeta Podatkowa
  • Data: 12-09-2008, 16:24

W internetowych serwisach aukcyjnych można kupić lub sprzedać niemal wszystko. Natomiast tam, gdzie obrót elektroniczny nie jest możliwy (np. w przypadku sprzedaży nieruchomości), są one znakomitą formą reklamy. Niestety, są i pewne mankamenty e-handlu. Dość łatwo można paść łupem oszustów, których wyśledzenie sprawia organom ścigania duże problemy. Częściej jednak dochodzi do naruszenia zasad rządzących aukcją bądź nierespektowania praw drugiej strony.

REKLAMA

Możliwość brania czynnego udziału w aukcjach internetowych (sprzedawania, kupowania) otwiera się dopiero po zawarciu umowy z właścicielem danego serwisu. W umowie tej akceptujemy regulamin, który reguluje m.in. zasady rządzące licytacjami, a także prawa i obowiązki użytkowników serwisu. W rezultacie otrzymujemy indywidualne konto, do którego dostęp wymaga podania tzw. loginu i hasła.

Dla częstych bywalców i aktywnych uczestników internetowych serwisów aukcyjnych znajomość regulaminu wydaje się kwestią kluczową. Z niego dowiemy się, np. że celem aukcji dotyczących sprzedaży lub wynajmu nieruchomości nie jest zawarcie umowy, lecz mają one wyłącznie charakter reklamowy (ogłoszeniowy). W związku z tym jakiekolwiek czynności podejmowane przez użytkowników w ramach tych aukcji nie są wiążące.

Z lektury warunków uczestnictwa w licytacjach wynikać może, iż przebicie naszej oferty przez innego licytanta nie skutkuje wygaśnięciem złożonej wcześniej propozycji zawarcia umowy. Co do zasady, oferta złożona w toku aukcji przestaje wiązać, gdy inny uczestnik aukcji (licytant) złożył ofertę korzystniejszą (art. 702 § 1 Kodeksu cywilnego - Dz. U. z 1964 r. nr 16, poz. 93 ze zm.). W warunkach aukcji można jednak zastrzec inaczej. Z możliwości tej skorzystał właściciel serwisu Allegro, który oferty złożone w licytacji każe uznawać za wiążące dla uczestników aukcji (sprzedającego i licytantów) do momentu zamknięcia aukcji albo do odrzucenia ich przez sprzedawcę.

Odrzucenie wyższej oferty może nastąpić m.in. na prośbę licytanta. Luka ta bywa wykorzystywana przez nieuczciwych sprzedawców działających w porozumieniu z którymś z licytantów, celem testowania wysokości ofert składanych przez innych licytantów. W tego rodzaju sytuacji istnieje podstawa do unieważnienia zawartej umowy.

Organizator oraz uczestnik aukcji może żądać unieważnienia zawartej umowy, jeżeli strona tej umowy, inny uczestnik lub osoba działająca w porozumieniu z nimi wpłynęła na wynik aukcji w sposób sprzeczny z prawem lub dobrymi obyczajami (art. 705 § 1 K.c.).

Powyższe uprawienie wygasa z upływem miesiąca od dnia, w którym uprawniony dowiedział się o istnieniu przyczyny unieważnienia, nie później jednak niż z upływem roku od dnia zawarcia umowy.

Częstym błędem jest traktowanie przez sprzedawców internetowych aukcji jako formy taniej i skutecznej reklamy. Nie każdy zdaje sobie sprawę z faktu, że jeżeli aukcja wyłoni zwycięzcę, a nie zastrzeżono ceny minimalnej lub cena ta została osiągnięta, to dochodzi do zawarcia umowy, za wyjątkiem wspomnianych już nieruchomości. Dotyczy to również sprzedaży samochodu, która dla swej ważności nie wymaga zachowania szczególnej formy. Wola stron takiej umowy może być wyrażona w jakikolwiek sposób. Nie ma przeszkód, aby sprzedawca dokonał tego poprzez wystawienie danej rzeczy na aukcję internetową, a kupujący poprzez zaoferowanie określonej ceny.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (23 863) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH