Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

E-handel: Platforma ODR nie jest jeszcze dostępna dla sporów z polskimi e-sklepami

  • Autor: OW, portalspozywczy.pl
  • Data: 19-02-2016, 15:06
E-handel: Platforma ODR nie jest jeszcze dostępna dla sporów z polskimi e-sklepami
Anna Rak, aplikantka adwokacka w FKA Furtek Komosa Aleksandrowicz. Fot. FKA Furtek Komosa Aleksandrowicz

Termin implementacji dyrektywy w sprawie ADR w sporach konsumenckich upłynął z dniem 9 lipca 2015 r.  Prace nad ustawą wprowadzającą przepisy dyrektywy do polskiego porządku prawnego zostały przerwane na etapie określania wstępnych założeń do projektu. Pozostaje jedynie liczyć na podjęcie dalszych działań przez obecny rząd najszybciej, jak to możliwe – mówi serwisowi portalspozywczy.pl Anna Rak, aplikantka adwokacka w FKA Furtek Komosa Aleksandrowicz.

– Przepisy rozporządzenia w sprawie ODR w sporach konsumenckich stosuje się od 9 stycznia 2016 r. W rozporządzeniu przewidziano stworzenie europejskiej platformy internetowej (platformy ODR). Platforma jest punktem  kontaktowym dla konsumentów oraz przedsiębiorców z branży e-commerce mających siedzibę w UE. Za pośrednictwem platformy strony będą mogły rozwiązywać drogą polubowną spory wynikłe na tle zawartych między konsumentem i przedsiębiorcą internetowych umów sprzedaży lub o świadczenie usług – mówi serwisowi portalspozywczy.pl Anna Rak, aplikantka adwokacka w FKA Furtek Komosa Aleksandrowicz.

Dodaje, że regulacja dotyczy umów, w przypadku których przedsiębiorca oferuje towary lub usługi za pośrednictwem strony internetowej, a konsument zamawia je za pośrednictwem tej strony. Całe nieodpłatne postępowanie polubowne wszczynane skargą konsumenta ma toczyć się online oraz może trwać co do zasady 90 dni licząc od daty otrzymania przez podmiot ADR kompletnej skargi.

– Od 9 stycznia podmioty ADR mogą rejestrować się w systemie. Państwa członkowskie miały obowiązek powiadomić krajowe podmioty ADR o możliwości uzyskania dostępu do platformy. Wszyscy konsumenci z UE mogą utworzyć konto i składać elektroniczne formularze skarg za pośrednictwem platformy ODR już od 15 lutego – tłumaczy Anna Rak.

Podkreśla, że niektóre podmioty rozstrzygające spory nie są jeszcze dostępne za pośrednictwem platformy. Dotyczy to podmiotów z Chorwacji, Hiszpanii, Litwy, Luksemburga, Malty, Niemiec, Polski, Rumunii, Słowenii i Łotwy.

– Konsument chcący złożyć skargę w związku z umową zawartą z przedsiębiorcami z tych krajów może mieć ograniczoną możliwość korzystania z platformy lub nie mieć takiej możliwości wcale – wyjaśnia Anna Rak.

Dodaje, że dostęp do alternatywnych metod rozwiązywania sporów gwarantuje konsumentom pakiet legislacyjny:

·         Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 524/2013 z dnia 21.05.2013 r. w sprawie internetowego systemu rozstrzygania sporów konsumenckich i

·         Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/11/UE z 21.05.2013 r. w sprawie alternatywnych metod rozstrzygania sporów konsumenckich oraz zmiany rozporządzenia (WE) nr 2006/2004 i dyrektywy 2009/22/WE. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (22 463) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 270)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH