Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

EEC 2016: TTIP, eksport do Azji? Branża spożywcza liczy na nowe rynki zbytu

  • Autor: PM, portalspozywczy.pl
  • Data: 20-05-2016, 15:08
EEC 2016: TTIP, eksport do Azji? Branża spożywcza liczy na nowe rynki zbytu
EEC 2016: Debata "Globalna konkurencja na rynku żywności” fot. PTWP

- Umowa TTIP budzi wiele emocji wśród producentów żywności, ale nikt nie zna szczegółów tego porozumienia – powiedział Andrzej Gantner, dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności podczas debaty „Globalna konkurencja na rynku żywności”, która odbyła się podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

Adam Mokrysz, prezes zarządu Mokate SA przyznał, że firma jest obecna ze swoimi produktami na rynku amerykańskim, ale jest to niszowa obecność. -  Negocjacje na szczeblu UE-USA są tajne, a rozmowy o konsekwencjach TTIP to spekulacje, ponieważ nie wiemy, jakie będą ostateczne zapisy tej umowy. Branży spożywczej zależy na ubezpieczeniu tak podstawowego segmentu gospodarki jakim jesteśmy – dodał Adam Mokrysz. Zauważył także, że w prostych, niskoprzetworzonych produktach będzie trudno konkurować na rynku amerykańskim.

- USA to nisza, wysyłamy tam żywność głównie dla Polonii. Na pewno Azja jest bardziej kuszącym rynkiem i kreuje więcej szans dla branży spożywczej – dodał Krzysztof Pawiński, prezes zarządu Grupy Maspex Wadowice. Dla spółki głównym biznesem jest Europa Środkowa.

Większych szans na sukces w USA nie widzi także branża ogrodnicza. Michał Lachowicz, prezes konsorcjum grupy producenckich Appolonia, podkreślił, że Stany Zjednoczone są jednym z liderów produkcji owoców na świecie, więc konsumpcję polskich jabłek trzeba rozpatrywać w kategoriach ciekawostki czy sentymentu. - Nie tak dawno otwarto rynek kanadyjski, ale wymiana nie jest imponująca – podkreślił Lachowicz.

O wiele więcej szans dla eksportu polskich jabłek generuje rynek chiński, choć na wstępie konsumentów w Chinach trzeba zapoznać z polską ofertą.

Piotr Kulikowski, prezes Indykpol SA podsumował, że branża drobiarska, którą reprezentuje, ma szanse podbić dalekie, azjatyckie rynki, ale najpierw musi się skonsolidować, ponieważ w pojedynkę trudno liczyć na sukces.

- Na rynku polskim Indykpol czy Maspex, czyli podmioty osiągające roczne przychody kilku miliardów złotych do ogromne firmy. Jednak na rynku globalnym jesteśmy firmami co najwyżej średnimi – dodał Piotr Kulikowski. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

SPÓŁKI SEKTORA SPOŻYWCZEGO NA GPW

INDIndykpol SA

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • Drobiarz 21-05-2016, 10:26:
Pan Kulikowski ma rację. Nie skonsolidowani, będziemy niczym na światowym rynku żywności po podpisaniu umowy TTIP. Formalnie produkcję mięsa drobiowego w Polsce konsoliduje Krajowa Rada Drobiarstwa -IG dbając jednak tylko o własne stołki.

Zobacz wszystkie komentarze (1)

PARTNER SERWISU
partner serwisu

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 700) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.