Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

EEC 2017: Omnichannel jest kosztowną strategią, ale ten trend będzie postępować

  • dlahandlu.pl
  • Autor: dlahandlu.pl
  • Data: 12-05-2017, 11:30
EEC 2017: Omnichannel jest kosztowną strategią, ale ten trend będzie postępować
fot. Shutterstock

Jak wynika z wypowiedzi ekspertów w czasie panelu "Handel tradycyjny w dobie digitalizacji" podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego sklepy stacjonarne decydują się na integrację kanałów sprzedaży krok po kroku, bo jest to kosztowne, ale pozwala pozyskać dogłębna wiedzę o użytkownikach. Z kolei e-sklepy uruchamiają placówki stacjonarne, bo korzystając z analiz zachowań klientów w internecie chcą im zapewnić możliwość kontaktu z produktem. W takim modelu jeden kanał sprzedaży wzmacnia i uzupełnia drugi. O kanibalizacji nie ma mowy.

Małgorzata Rusin, członek zarządu Divante zwróciła uwagę, że pełne zintegrowanie kanałów sprzedaży jest czasochłonne i kosztowne. - Z badań, które przeprowadziliśmy wynika, że nawet największe marki modowe, dla których kanał e-commerce jest istotny wdrażają najprostsze platformy internetowe zgodnie ze strategią "minimum viable product". Są to platformy z jedynie podstawowymi funkcjonalnościami. Dobrym przykładem tej strategii jest e-sklep H&M, który w Polsce ruszył bez tak podstawowych narzędzi jak np. filtrowanie produktów po kategorii. Była to świadoma decyzja marki, by uruchomić sklep, który działa, choć daleko mu do ideału i zmieniać go dzięki pozyskiwaniu komentarzy od użytkowników, obserwowaniu rynku i konsumentów oraz dodawać nowe opcje w miarę zdobywania doświadczenia. Trzeba pamiętać, że takie rozwiązania, które pozwalają na przenikanie się kanałów online i offline wymagają ogromnej pracy i nakładów na zintegrowanie systemów sprzedażowych, magazynowych i logistycznych. Mało kto rzuca się od razu na tak głęboką wodę, bo w rzeczywistości wymaga to przemodelowania założeń całego biznesu. Oferowanie klientom możliwości sprawdzenia dostępności produktów w sklepach stacjonarnych, czy zamówienia online i odebrania w placówce tego samego dnia wymaga integracji systemów magazynowych na bieżąco. Taka integracja zajmuje zazwyczaj 40-50 proc. czasu potrzebnego na wdrożenie sprzedaży omnichannel. Dlatego firmy wolą to robić krok po kroku, ale zrobią to bo tego oczekują od nich klienci. Przykładem pełnej integracji kanałów jest sklep Amazon Go, gdzie klient wybiera produkty z półek, ale nie zatrzymuje się przy kasie, bo jego koszyk został zeskanowany a płatność pobrana z karty online - powiedziała Małgorzata Rusin.

Na odwrotną tendencję zwrócił uwagę Michał Kreczmar, dyrektor w zespole ds. transformacji cyfrowej PwC. - Coraz więcej biznesów czysto "onllinowych" decyduje się na otwieranie placówek stacjonarnych, żeby dać szansę klientom na dotknięcie tego produktu. Takim przykładem jest producent oprawek do okularów pod marką Warby Parker, która początkowo była dostępna tylko online. Okazało się jednak, że ludzie przychodzą do biura firmy, żeby przymierzyć okulary, więc postanowiono uruchomić sieć sklepów stacjonarnych. Obecnie firma ma ich ponad 20 w USA i jest to druga sieć po Apple jeśli chodzi o zyskowność z mkw. powierzchni sklepu. Są więc bardziej zyskownym interesem stacjonarnym niż tak luksusowe marki jak Tiffany, bo mają ogromną wiedzę o swoich klientach zebraną w internecie. Są w stanie domknąć transakcje gdzieś na styku obu kanałów, bo mają sklep, który służy im do prezentacji oferty i kontaktu osobistego z klientem. Z tego samego powodu Amazon otwiera stacjonarne księgarnie, czy punkty odbioru produktów, sklepy Amazon Fresh - powiedział Michał Kreczmar.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (19 520) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 271)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH