Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

EEC 2017: Przemysł 4.0 nie marnuje danych

  • wnp.pl
  • Autor: www.wnp.pl (Piotr Apanowicz)
  • Data: 10-04-2017, 10:30
EEC 2017: Przemysł 4.0 nie marnuje danych
fot. shutterstock.com

W Polsce wciąż często jeszcze informatyzację utożsamiamy z cyfryzacją, co nie jest do końca tożsame. Musimy też przełamać barierę mentalną przed wprowadzaniem rozwiązań, które całkowicie odmienią funkcjonowanie przedsiębiorstw przemysłowych - ocenia Józef Sulwiński, dyrektor w Dziale Doradztwa Biznesowego EY.

- Postawiona dzisiaj diagnoza na temat Przemysłu 4.0 w Polsce i Europie brzmi tak, że niemal wszędzie coś się w tym zakresie zaczyna dziać, prowadzony jest szereg różnych inicjatyw. W Polsce mamy natomiast pewien problem definicyjny, polegający na tym, że mówimy o ucyfrowieniu, a de facto mamy na myśli informatyzację - tłumaczy Józef Sulwiński w rozmowie z wnp.pl. Tymczasem chodzi tu również o wykorzystanie stosowanych rozwiązań technologiczno-informatycznych do znalezienia miejsc pozwalających ograniczyć koszty lub poprawić efektywność.

- Samo wprowadzenie sensorów, które będą zbierały dane, albo zakup maszyny gromadzącej informacje o przebiegu produkcji to jeszcze za mało, jeżeli nie będziemy wykorzystywać tych zbieranych danych do faktycznego usprawnienia procesów - podkreśla ekspert EY.

Jego zdaniem dochodzimy tu do paradoksu polegającego na tym, że często polskie firmy nie mają zdefiniowanej biznesowej potrzeby dlaczego powinny gromadzić te dane i dzięki nim modyfikować procesy np. zarządzania jakością.

- Na świecie, w USA czy w Europie firmy produkcyjne coraz częściej przechodzą od elementu dostawy urządzenia w kierunku świata usług. Na przykład producent ekspresów do kawy tak naprawdę dba o serwowanie klientom aromatycznego napoju i z efektywności tej usługi rozlicza się z klientami. To samo zaczyna dotyczyć choćby producentów turbin wiatrowych czy nawet silników lotniczych - argumentuje Józef Sulwiński.

Według niego taki sposób myślenia jest wciąż w polskich firmach przemysłowych w zdecydowanej mniejszości i w ten sposób umyka im całościowy efekt Przemysłu 4.0. Dlatego wymaga to zmiany mentalnościowej wśród menedżerów firm przemysłowych.

Zdaniem eksperta problem tkwi w dwóch elementach. Pierwszym są kompetencje. Obecnie mamy świetnych inżynierów, którzy w większości mają doskonałą wiedzę budowania algorytmów i odwzorowywania ich za pomocą języków programistycznych. - Tyle że problem wykorzystania danych wykracza poza element czysto algorytmiczny. To kwestia edukacji i kompetencji, to akurat nie jest tylko polska specyfika - uważa Józef Sulwiński.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (17 225) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.