Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Handel

Ekonomiści ING oczekują wzrostu dynamiki sprzedaży w grudniu br. oraz I kw. 2020

Spodziewamy się wzrostu dynamiki sprzedaży w grudniu br. i w pierwszym kwartale 2020 r., powodem będzie niska baza z ubiegłego roku - piszą w komentarzu do piątkowych danych GUS o sprzedaży detalicznej w listopadzie br. ekonomiści ING Banku Śląskiego.


Autor: PAP
Data: 20-12-2019, 12:26

Główny Urząd Statystyczny podał w piątek, że sprzedaż detaliczna w cenach stałych w listopadzie 2019 r. wzrosła o 5,2 proc. w ujęciu rocznym, a w ujęciu miesięcznym spadła o 2,4 proc. Sprzedaż detaliczna w cenach bieżących wzrosła w ubiegłym miesiącu o 5,9 proc. rok do roku.

"Spodziewamy się wzrostów dynamiki sprzedaży detalicznej w grudniu i I kw. 2020, m.in. z powodu niskiej bazy z ub. roku. Możliwe, iż jakiś wypływ będą miały podwyżki pensji minimalnej. Dalej jednak oczekujemy, że dynamika wzrostu PKB będzie spowalniać w kolejnych kwartałach. W 4kw19 prognozujemy spowolnienie z 3,9 proc. do 3,7 proc. rdr. W 2020 tempo wyniesie 3,0 proc. rdr" - napisano.

Według ekonomistów ING BŚ piątkowe dane GUS o sprzedaży świadczą o stabilnym wzroście, pokazującym wyższą skłonność do oszczędzania, pomimo wypłat nowych świadczeń socjalnych. Wyjaśniono, że powodem nieznacznie mocniejszego od oczekiwań rynkowych wzrostu ogólnej dynamiki sprzedaży detalicznej są sklepy niewyspecjalizowane (dyskonty, markety), co może być związane z zakupami bieżącymi.

"Z kolei wzrost wydatków w kategoriach opisujących dobra trwałe był zbliżony do października. Nie widać większej skłonności do wydatków przed Świętami, czy w wyniku szeroko zakrojonych +promocji+" - oceniono. Zauważono, że dane o inflacji pokazują bowiem, iż od paru lat, na początku sezonu letniego i zimowego, ceny rosną coraz mocniej, po to aby pokazać obniżki i promocje w kolejnych miesiącach.

"Dane nie sygnalizują, aby istotnie miała rosnąć skłonność do wydatków w związku ze +spływaniem+ płatności z nowego 500+, obejmującego pierwsze dziecko. Już dane za III kw. 2019 r. pokazały że skłonność do wydatków jest mniejsza, dane za IV kw. 2019 r. nie wskazują, aby wydatki miały silniej przyspieszyć, z opóźnieniem w IV kwartale" - oceniono.

Według ekonomistów w całym czwartym kwartale br. wzrost konsumpcji wyniesie około 4,1 proc. rok do roku, a więc będzie zbliżony do 3,9 proc. rdr z trzeciego kwartału 2019.

"Rodziny zaspokoiły najbardziej palące potrzeby wydatkowe po uruchomieniu pierwszej edycji programu. Pojawienie się 500+ na 1sze dziecko miało za to wpływ na rynek mieszkaniowy, gdzie nastąpiło przedłużenie wzrostów cen" - dodano. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

ING RSS ALERT    /    sprzedaż detaliczna RSS ALERT

KOMENTARZE (1)

  • Kolda 2019-12-29 18:17:55
    Poza tym to dystrybucja środków, trafiają do obywateli, odebrane najprawdziwszej mafii: biznesmenom utrzymującym szemrane kontakty z politykami.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.210.24.208
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.