Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Handel

Eksperci: Black Friday sprzyja kupowaniu rzeczy, na których nam nie zależy

Promocje typu Black Friday sprzyjają kupowaniu rzeczy, na których nam nie zależy. Kupujemy je tylko dlatego, że są tanie – wskazuje psychoterapeuta Jacek Gientka w rozmowie z PAP. Zdaniem psychologa Jacka Bucznego kierują one koncentrację społeczeństwa na dobra materialne.

Eksperci: Black Friday sprzyja kupowaniu rzeczy, na których nam nie zależy
fot.PTWP

Black Friday to tradycyjnie dzień zniżek i rabatów, uważany za nieoficjalne otwarcie sezonu zakupów świątecznych.

W kontekście piątkowego wydarzenia psycholog Jacek Buczny wskazał w rozmowie z PAP na ciemne strony takich promocji. Jego zdaniem zmierzają one w kierunku koncentracji społeczeństwa na dobrach materialnych. "Ludzie nastawieni na dobra materialne są antyspołeczni, mają częstsze tendencje do przeżywania negatywnych nastrojów i wpadania w depresję, a ponadto uważają, że to inni ludzie są odpowiedzialni za tzw. dobro wspólne" - podkreślił Buczny. Jego zdaniem taka koncentracja na czynnikach materialnych powoduje, że ludzie potem "w czynnikach zewnętrznych upatrują odpowiedzialność za różne negatywne zachowania". Ponadto wskazał na interesowność i coraz częstsze zjawisko robienia czegoś dla kogoś tylko z perspektywy własnego zysku.

Buczny zwrócił też uwagę na krótkofalowe konsekwencje i tzw. żal podecyzyjny. "Konsumentom może się wydawać, że za fajną cenę kupią wiele fajnych rzeczy, a im więcej ich kupią, tym potem większy rośnie ich żal podecyzyjny" - powiedział. Co więcej - zdaniem Bucznego - "paradoksalnie taki żal może napędzać motywację do kolejnych zakupów, bo wraz z żalem jest też niezadowolenie i wtedy pojawia się chęć ponownego kupienia - tym razem, być może, czegoś lepszego".

Psycholog, psychoterapeuta Jacek Gientka wskazał z kolei na "coraz bardziej powszechny konsumpcyjny stosunek do wszystkiego i nastawienie na posiadanie rzeczy, na których nam nie zależy, ale kupujemy je, bo są tanie". Zauważył też, że "często promocje tego typu wiążą się z zupełnym brakiem refleksji nad tym, na co wydajemy pieniądze".

"Niektórzy mają później chwilę zastanowienia i zwracają zakupy, jeśli się da, ale spora część konsumentów robi wszystko, żeby sobie tego nie uzmysłowić. Zamiast tego przekonują samych siebie i wszystkich wokół, że ten konkretnie zakup był bardzo dobry i bardzo potrzebny" - zauważył Gientka.

"Robienie zakupów to jeden ze sposobów na poprawienie sobie humoru, ale najpierw jest euforia, a potem debet na koncie" - powiedział. Wskazując na "zmasowany atak wszystkich mediów", zwrócił uwagę, że "jeszcze parę lat temu nie mieliśmy pojęcia o czymś takim jak Black Friday". Jego zdaniem "teraz traktujemy to jak swego rodzaju rozgrzeszenie, że +teraz można kupować, bo to doskonała okazja, zrobiłem interes życia+". Gienka zaznaczył, że takie myślenie może skutkować nie tylko opróżnieniem portfela, ale też wieloma innymi poważnymi konsekwencjami, m.in. społecznymi.

Black Friday i Cyber Monday to dni, kiedy sklepy stacjonarne i internetowe organizują wyprzedaże. Zwyczaj wywodzi się ze Stanów Zjednoczonych, ale zyskuje coraz większą popularność w Polsce. Black Friday (Czarny piątek) obchodzony jest następnego dnia po Święcie Dziękczynienia - w tym roku przypada 23 listopada. Teoretycznie dotyczy sklepów stacjonarnych, ale w praktyce biorą w nim udział również e-sklepy. Cyber Monday (Cyberponiedziałek) z kolei dotyczy sklepów internetowych. W tym roku wypada w poniedziałek 26 listopada.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Black Friday RSS ALERT    /    Jacek Gientka RSS ALERT    /    wyprzedaże RSS ALERT    /    obniżki cen RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.226.234.20
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.