Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Eksperci: Najwięcej na trendzie value for money zyskują sieci handlowe i producenci marek własnych

  • Autor: pr/RPSC
  • Data: 04-01-2012, 17:07
Eksperci: Najwięcej na trendzie value for money zyskują sieci handlowe i producenci marek własnych
Jak oceniaja eksperci, potrzeby polskich konsumentów zmieniają się

Ostatnie półtora roku było trudnym czasem dla branży FMCG w Polsce. Kryzys gospodarczy, który rozpoczął się na świecie pod koniec roku 2008, dotknął polskich konsumentów z pewnym opóźnieniem. Dobrze widać to w danych o zatrudnieniu i zarobkach, bezpośrednio związanych ze skłonnością konsumentów do wydawania pieniędzy na artykuły codziennego użytku. Kryzys sprawił, że wzrosty sprzedaży kategorii FMCG za rok 2010 były najsłabsze od wielu lat - uważa Grzegorz Łaptaś, project manager w Roland Berger Strategy Consultants.

Zdaniem eksperta oprócz sytuacji w gospodarce, na którą firmy FMCG nie mają wpływu, sytuacja w branży jest również dyktowana pewnymi trendami społecznymi i konsumenckimi. Ich analiza jest o tyle ciekawsza niż analiza danych makroekonomicznych, że mogą z niej wynikać konkretne wnioski i działania, mające na celu dostosowanie oferty do zmieniających się potrzeb polskich konsumentów. W dalszej części artykułu omówimy trzy z tych trendów.

Pierwszym z nich jest szybsze tempo życia i nowe modele rodziny - czyli poświęcanie coraz większej ilości czasu na pracę, a coraz mniejszej na tradycyjne zajęcia domowe, takie jak zakupy, sprzątanie czy gotowanie. Trend ten po części wynika ze zwiększania udziału produkcji i usług w strukturze zatrudnienia oraz z migracji ludności do miast, gdzie tempo życia jest zawsze szybsze. W dużej mierze wynika on też z systematycznie rosnącej aktywności zawodowej kobiet i coraz gorszego postrzegania modelu rodziny w którym kobieta nie pracuje zawodowo, ale zajmuje się prowadzeniem domu. Nowe modele rodziny oznaczają też coraz większy udział singli, który, jak pokazują dane Eurostatu, w Polsce wzrasta średnio o około 1/3 punktu procentowego rocznie. Udział ten jest wciąż jednak znacznie poniżej średniej dla Unii Europejskiej, więc można spodziewać się, że trend będzie kontynuowany.

- Jakie znaczenie ma ten trend dla rynku FMCG? W przypadku kategorii spożywczych, w uproszczeniu, struktura konsumpcji przesuwa się w kierunku produktów bardziej przetworzonych - uważa Grzegorz Łaptaś. - Na przykład podstawowe produkty (mięso, ser, wędliny) są coraz rzadziej kupowane w większych porcjach, a coraz chętniej w formie pokrojonej, zapaczkowanej i gotowej do podania lub przyrządzenia. Popularność zyskują takie formy produktowe jak porcjowane mięso na tackach, miksy sałat (czyli kilka gatunków sałaty i świeżych warzyw umytych, rozdrobnionych i wymieszanych), czy też warzywa gotowe do przyrządzania (np. pokrojone i umyte pieczarki, czosnek lub marchew).

Znaczenie zyskuje (i będzie nadal zyskiwać) stosunkowo nowa w Polsce kategoria, jaką są dania gotowe. Oprócz dobrze znanych od wielu lat paczkowanych pierogów czy też dań w słoikach, coraz częściej można znaleźć w polskich sklepach gotowe sałatki, zestawy grillowe, kanapki, zupy lub zestawy sushi. Patrząc na stopień rozwoju tych kategorii w Wielkiej Brytanii, USA, Skandynawii czy też Japonii, można spodziewać się jej sporych wzrostów w najbliższych latach w Polsce.

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • kknd 05-01-2012, 09:12:
najskuteczniejszą formą walki z kryzysem, czy też słabą koniunkturą jest propagowanie prorodzinnej polityki i modelu rodziny minimum 2+2 gwarantujący prostą wymianę pokoleń oraz duże ulgi dla rodzin 2+3. Takie gospodarstwa napędzają koniunkturę. Osoby w wieku emerytalnym i przedemerytalnym nie napędzą rynku. Niestety mamy jeden z najgorszych wskaźników narodzin w Europie, więc może rozwiązaniem jest rozszerzenie oferty o produkty dla emerytów :)

Zobacz wszystkie komentarze (1)

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (22 785) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 330)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH