Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu

Partnerzy serwisu

partner serwisu partner serwisu
Handel

Ekspert: Co dalej z markami własnymi?

W trosce o pozycję i sprawiedliwy udział polskich rolników w łańcuchach dostaw towarów na rynek, rząd rozważa możliwość wprowadzenia dużym sieciom handlowym ograniczeń sprzedaży produktów pod markami własnymi. Jest to próba rozwiązania problemu niskiej siły negocjacyjnej polskich rolników w ich relacjach z sieciami handlowymi. Propozycja, jak i brak szczegółowych rozwiązań w tym zakresie, wzbudziły niepokój w środowisku przedsiębiorstw handlowych. Istnieje obawa, że ograniczenie produktów marek własnych może zakłócić warunki funkcjonowania przedsiębiorstw w łańcuchach dostaw - mówi serwisowi portalspozywczy.pl dr Urszula Kłosiewicz-Górecka, starszy analityk w Zespole Foresightu Gospodarczego, Polski Instytut Ekonomiczny.

Ekspert: Co dalej z markami własnymi?
Urszula Kłosiewicz-Górecka, Polski Instytut Ekonomiczny. Fot. PTWP

Autor: Olimpia Wolf, portalspozywczy.pl
Data: 25-03-2019, 10:08

- Ograniczenie produktów marek własnych może okazać się bardzo niekorzystne dla polskich sieci handlowych, w których są one elementem integracji niezależnych małych firm detalicznych i hurtowych. Rozwój marki własnej w tym przypadku służy podniesieniu konkurencyjności przedsiębiorstw handlowych. Marka własna jest instrumentem dającym możliwość uzyskiwania wyższych marż i posiadania kontroli nad pewną częścią asortymentu. Jest też istotnym elementem wyróżnienia zintegrowanych firm handlowych na rynku i budowy ich wspólnego wizerunku - mówi serwisowi portalspozywczy.pl dr Urszula Kłosiewicz-Górecka, starszy analityk w Zespole Foresightu Gospodarczego, Polski Instytut Ekonomiczny.

- Ograniczanie marek własnych w ofercie podważy przyjęte strategie rozwoju zintegrowanych przedsiębiorstw, które – trzeba podkreślić – są wyrazem ich nowoczesnego podejścia do biznesu i ograniczania ryzyka. Ważne jest też to, że w krajowych regionalnych sieciach handlowych, za produktami marek własnych kryją się producenci polscy, często małe i średniej wielkości, regionalnie działające firmy. Ograniczenie rynku zbytu może negatywnie wpłynąć na ich sytuację ekonomiczną, a także przynieść niekorzystne skutki dla lokalnego rynku pracy - dodaje.

Tłumaczy, że wprowadzenie ograniczeń w ofercie marek własnych w największych zagranicznych sieciach handlowych, może negatywnie wpłynąć na sytuację polskich wiodących producentów artykułów spożywczych, dla których sieci handlowe są bardzo ważnym kanałem dystrybucji. Producenci ci, obok produktów oznaczonych marką producenta, produkują na zlecenie sieci handlowej artykuły pod marką własną. Część z nich jest eksportowana, przynosząc Polsce i firmom istotne korzyści.

- Trzeba się też liczyć z wystąpieniem skutków ograniczania oferty marek własnych w sieciach handlowych, które obecnie trudno jest przewidzieć. Mogą one wynikać z podejmowanych przez sieci handlowe działań, zmierzających do obejścia narzuconych wymogów - mówi ekspertka.

- Warto też podkreślić, że marki własne poszerzają i pogłębiają ofertę dla konsumentów. Są kupowane nie tylko przez gospodarstwa domowe o najniższych dochodach. Ograniczanie w ofercie sklepów produktów marek własnych to zawężenie konsumentowi możliwości wyboru produktów i usług świadczonych przez handel. Obecnie oferowane w sieciach marki własne są często produktami innowacyjnymi, zarówno na poziomie oferty (produkty ekologiczne, produkty segmentu premium, produkty niszowe), opakowań, jaki i form komunikacji z klientem - wyjaśnia.

więcej informacji:

marki własne RSS ALERT    /    handel RSS ALERT    /    Urszula Kłosiewicz-Górecka RSS ALERT    /    PIE RSS ALERT    /    Polski Instytut Ekonomiczny RSS ALERT    /    sieci handlowe RSS ALERT

KOMENTARZE (6)

  • Teflon 2019-03-25 12:46:52
    Marki własne to samo zło dla producentów. Sieci rezygnują z markowych produktów firmy i chcą produktu podobnego po dużo niższej cenie - i wtedy nagle producent zmniejsza obłożenie produkcji na wiodącą marke na rzecz marki własnej (żeby tylko jednej) - w prosty sposób do sieci trafia tani produkt, firma redukuje ludzi bo robi po kosztach, markowy produkt dostaje coraz mniej zamówień. Więc ochrona marek własnych to dalej utrzymywanie dobijania polskich przedsiębiorców - najpierw poleciały małe rodzinne sklepy, potem producenci. A że ci drudzy nie mają już tylko odbiorców w postaci rodzinnych sklepów to musiały godzić się na twarde warunki siecii - i tak oto w PL rządzi kilka sieci sklepów dobijających producentów żywności.
    • eee666 2019-03-25 17:39:04
      marki własne są dobre często produkty nie dostępne w Polsce jak sery słodycze chipsy nabial wędliny itp z zachodu
      • diana 2019-03-26 19:12:41
        Wow, "chipsy z Zachodu". Rarytas normalnie.
      • dealz lubie to 2019-03-26 23:30:01
        diana może nie rarytas ale są przeważnie lepsze od krajowych i laysow crunchipsow produkowanych u nas, np niemiecka podróba pringelsow z tesco i angielskie chipsy tesco finest czy chipsy feurich z aldi itp itddzieki temu nie jestesmy skazani na 2-3 producentów-lays polsnack ( crunchips wiejskie ziemniaczki , biedronka lidl itp) fifor nowy gracz
    • Bartosz 2019-03-26 12:56:59
      To już wiemy komu na tym zależy. Pytanie jak to zrobić technicznie - moim zdaniem nie da się!
      • nie lubie mlekovity 2019-03-26 14:40:05
        chcesz kupuj polskie nie chcesz kupuj polskie nie zabraniaj nikomu robić co chce. ja wole zachodnie produkty pod markami własnymi bo są lepszej jakości od naszych ale to jest moje zdanie pan może mieć inne i dobrze , Polacy wszędzie węszą spiski i to jest żenada

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.201.121.213
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.