Ekspert: Czego szukają konsumenci w programach lojalnościowych?
Klienci kalkulują korzyści coraz lepiej i bardziej świadomie decydują się na udział w programach lojalnościowych - mówi serwisowi portalspozywczy.pl Kamil Kociszewski, strateg Agencji Freebee.

- Warto pamiętać, że konsumenci nie stanowią jednorodnej grupy, a ich różny poziom przywiązania i zaangażowania względem marki wpływa na mniejszą lub większą względem niej lojalność, a co za tym idzie poziom sprzedaży. Z roku na rok zmianie ulega jednak stosunek konsumentów do wszystkich programów lojalnościowych - mówi serwisowi portalspozywczy.pl Kamil Kociszewski, strateg Agencji Freebee.
Przytacza też dane z badania: - Jak wynika z danych pochodzących z Monitora Programów Lojalnościowych ARC Rynek i Opinia z sierpnia 2016 roku, odsetek Polaków, którzy biorą udział w programach lojalnościowych spada, ponieważ coraz częściej konsumenci mają poczucie nieopłacalności gromadzenia punktów, a także płynących z nich korzyści. W 2016 roku udział w programach lojalnościowych deklarowało 41% Polaków, czyli o 6% mniej niż w 2015 roku, choć aż 66% przyznało, że udział w programach lojalnościowych wpływa na ich zachowania zakupowe i skłania do kupowania w danym punkcie lub sieci. Według konsumentów największymi zaletami udziału w programach lojalnościowych są: możliwość płacenia za zakupy zgromadzonymi punktami, a także możliwość uzyskania rabatu lub zniżki na dokonywane zakupy - mówi.
- Konsumentom znudziła się już dominująca przez ostatnie lata, na rynku programów lojalnościowych, moda na formułę, w której by skorzystać z oferowanych przez organizatora nagród czy przywilejów, zmuszeni są do długotrwałego zbierania punktów przyznawanych zgodnie z niekorzystnym przelicznikiem. Spowszedniały model, który jest wykorzystywany przez wiele firm oraz nieatrakcyjne przeliczniki, które pozwalają uczestnikom na szybką kalkulację i pokazują jak niewspółmierne musi być ich zaangażowanie, również nie przysparzają programom lojalnościowym zwolenników - tłumaczy ekspert.
Dodaje, że oferowane katalogi nagród nadal przyciągają uwagę niektórych uczestników, ale z roku na rok są dla nich coraz mniej atrakcyjne. Najczęściej wykorzystywana koncepcja wymaga już modyfikacji, na którą gotowy jest zarówno rynek jak i sami uczestnicy, którzy oczekują wielowymiarowego kontaktu z marką w aspekcie finansowym i emocjonalnym. Właśnie dlatego wiele firm już rozpoczęło proces dostosowywania swoich programów do nowych wymagań.

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.