Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Ekspert: Dla polskich konsumentów cena wciąż jest głównym kryterium wyboru

  • Autor: www.portalspozywczy.pl
  • Data: 17-06-2016, 11:56
Ekspert: Dla polskich konsumentów cena wciąż jest głównym kryterium wyboru
Prof. dr hab. Krystyna Gutkowska, Dziekan Wydziału Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji SGGW. Fot. SGGW

Są tacy konsumenci, którzy przedkładają jakość żywności, miejsce jej sprzedaży z punktu widzenia higieny obsługi i wystroju wnętrza. Ale dla przeciętnego klienta wyznacznik ceny wciąż jest kryterium decydującym – mówi serwisowi portalspozywczy.pl prof. dr hab. Krystyna Gutkowska, Dziekan Wydziału Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie.

Zmiany zachowań konsumenckich dotyczą m.in. wyboru formatów sklepowych. Kilka lat temu klienci preferowali hipermarkety na obrzeżach miast. Obecnie chętnie wybierają tzw. sklepy osiedlowe nazywane inaczej sklepami convenience. Czy to jest rosnący trend zakupowy?

– Klienci wybierają sklepy convenience, gdy chcą zrobić drobne zakupy, np. pani domu stwierdza, że zabrakło jej produktu do przygotowania obiadu albo pieczywa. Wtedy trudno się dziwić, że wybiera się sklep najbliżej miejsca zamieszkania. Nikt nie będzie jechał po bochenek chleba do hipermarketu, ponieważ koszty dojazdu zniwelowałyby zupełnie oszczędność związaną z zakupem – mówi serwisowi portalspozywczy.pl prof. dr hab. Krystyna Gutkowska, Dziekan Wydziału Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie.

Zaznacza, że z drugiej strony sklepy convenience charakteryzują się relatywnie wyższymi cenami niż supermarkety i hipermarkety. A cena wciąż jeszcze jest kryterium znaczącym dla większości polskich konsumentów. Oczywiście są też tacy, którzy przedkładają jakość żywności, miejsce jej sprzedaży z punkty widzenia higieny obsługi i wystroju wnętrza. Ale dla przeciętnego klienta wyznacznik ceny wciąż jest kryterium decydującym.

– Biorąc pod uwagę ogromną ekspansję niektórych sklepów wielkoformatowych jak np. Biedronka, nie wydaje mi się żeby popularność sklepów convenience w niedalekiej przyszłości znacznie wzrosła –tłumaczy prof. Krystyna Gutkowska.

Pani Profesor wspomniała o tym, że dla Polaków głównym kryterium decydującym o zakupie wciąż jest cena. Z drugiej strony polscy klienci przywiązują coraz większą uwagę do żywności, do dbałości o zdrowie i patrzą też na stosunek jakości do ceny. Jak według Pani Profesor wygląda obecnie stosunek polskich konsumentów do relacji jakości do ceny? Czy zwracając uwagę na to, co jedzą, są w stanie czasem zapłacić więcej?

– To zależy od tego, czy mogą zapłacić więcej. Polacy – bardziej niż inne nacje – są skłonni do deklarowania pewnych opinii, które nie mają przełożenia na realia. Tak właśnie jest z kwestią jakość vs. cena. Jakość, w tym jakość żywności, jest zbiorem atrybutów żywności, które odpowiadają na oczekiwania konsumentów. Dla jednych ważne jest, aby żywność była niskokaloryczna, dla innych – aby była bogata w składniki mineralne i witaminy. Nie można powiedzieć więc o „jednej jakości” z punktu widzenia konsumenta. Jest oczywiście jakość rozumiana jako pewne standardy, którym żywność musi sprostać z racji obowiązujących procedur i prawnych wytycznych – tłumaczy prof. Krystyna Gutkowska.

Dodaje, że deklaratywnie dla Polaków ważne jest zdrowie, zdrowy styl życia oraz zdrowe odżywianie. Ale w praktyce niewielki odsetek konsumentów zwraca uwagę na aspekty zdrowotne przy wyborze produktów żywnościowych. Zdecydowana większość wybiera to, co im smakuje, a najczęściej jest tak, że smakuje im to, co nie do końca jest zalecane przez żywieniowców i specjalistów w zakresie zdrowego odżywiania. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 427) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.