REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Ekspert: Do 2020 r. liczba sklepów w Polsce może spaść nawet o 40-60 tys. placówek

  • Autor: pr/portalspozywczy.pl
  • Data: 02-02-2011, 22:57
Ekspert: Do 2020 r. liczba sklepów w Polsce może spaść nawet o 40-60 tys. placówek
Tomasz Starzyk z firmy D&B Poland: - Największy odsetek likwidacji sklepów notuje się wśród najmniejszych podmiotów zatrudniających do 9 pracowników.

Jak wynika z raportu HBI Polska na koniec roku 2010 szacowana liczba sklepów w Polsce wyniosła 364 067 i była niższa w stosunku do poprzedniego roku o 2,1 proc. Tym samym na przestrzeni ostatniej dekady z Polskiego rynku zniknęło blisko 70 tys. sklepów. Każdego roku średnio z rynku znika od 5 do 6 tys. sklepów.

REKLAMA

Spadek odnotowano w niemal wszystkich branżach. Przy czym największy odsetek likwidacji sklepów notuje się wśród najmniejszych podmiotów zatrudniających do 9 pracowników - spadek o 5 proc.

- W ciągu ostatniej dekady nastąpił wzrost o 2 proc. udział dla sklepów zatrudniających powyżej 9 pracowników, co ściśle związane jest z rozwojem sieci handlowych. Jednak najbardziej dynamicznie zwiększającym swój udział jest sektor sklepów zatrudniających powyżej 50 pracowników. Szacuje się, że w tej kategorii wśród supermarketów nastąpił wzrost w porównaniu do roku uprzedniego o 10 proc. i hipermarketów o nieco ponad 6 proc. - mówi Tomasz Starzyk z firmy D&B Poland.

Ekspert prognozuje, że w kolejnych latach nastąpił kolejny spadek sklepów małych o powierzchni do 99 mkw. i nastąpi dalsza ekspansja sklepów wielkopowierzchniowych. - Jeśli trend się utrzyma w 2020 r. liczba zarejestrowanych sklepów oscylować będzie w granicach 320-300 tys. - wyjaśnia Tomasz Starzyk.

O tym, że sieci handlowe rosną w siłę niech świadczy fakt, osiąganych milionowych przychodów jak również stale rosnąca liczba nowo powstałych punktów sprzedaży.

- Niemal wszystkie sieci handlowe wykazują w sprawozdaniach handlowych milionowe zyski. Wydaje się, że największymi przegranymi w boju o klienta są małe sklepy osiedlowe, które oferując o 20-30 proc. wyższe ceny stają się mniej atrakcyjne dla szukających oszczędności Polaków - wyjaśnia ekspert D&B Poland.

- Sukcesu sieci należy upatrywać głownie poprzez wdrażanie licznych programów lojalnościowych, które z założenia przywiązują klienta do marki. Należy zaznaczyć, że sieci dysponując znacznymi środkami finansowymi wydają krocie na reklamę i promocję. Kampanie kierowane są przede wszystkim do mniej zamożnego społeczeństwa, osób starszych i główny nacisk na promocje kładzie się w małych i średnich miastach - uważa Tomasz Starzyk.

Prognozuje się, że w latach kolejnych nastąpi dalsza ekspansja dyskontów odbijających klientów zarówno luksusowym delikatesom, sklepom osiedlowym jak również i hipermarketom. - Magnesem, który przyciąga są zdecydowanie niższe ceny. W trudnym czasie kryzysu stanowi to podstawowe kryterium wyboru konsumentów. Prognozuje się, że w ciągu czterech lat wydatki Polaków w tego rodzaju placówkach zwiększą się do ponad 20 mld zł rocznie. Liczba dyskontów zwiększy się natomiast w ciągu najbliższych dwóch lat do prawie 2,3 tys. z obecnych 1,7 tys. - tłumaczy ekspert D&B Poland.

WIĘCEJ INFORMACJI

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • Jan 03-02-2011, 12:16:
To wszystko zawdzięczamy Rządowi. Nie znam innego państwa unijnego, którego rząd by wpuścił tyle różnych sieci co Polska. Tym samym stwarzamy zachodnim producentom rynek zbytu "likwidując" małymi krokami polski handel, polską produkcję. Z małym i średnim producentem sieć się nie liczy a jeśli ktoś pójdzie na ustępstwa to szybko ginie bo to jest taka metoda niszczenia. Brawo Polski Rząd. Nie dziwię sie, że moje dzieci w wieku 35 - 40 lat wszystkie wyjechały z tego kraju. Boję się jednak o swoją emeryturę bo na pewno kiedyś zabraknie pieniędzy, gdy już zostaną sami renciści i emeryci.

Zobacz wszystkie komentarze (1)

PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (11 967) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH