Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Ekspert: Dobra marka spożywcza musi dążyć do innowacji

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 07-06-2010, 13:44

Aby rosnąć na potęgę, marka nie może obawiać się rozwoju. Nie wystarczy już tylko dokładać kolory, materiały, składniki czy smaki, ale również, tam gdzie jest to możliwe, marka powinna lansować nowe produkty i zdobywać nowe kategorie, czasami zupełnie niezwiązane z tradycyjnym biznesem macierzystej marki. W tym celu marki często stosują taktykę rozszerzania marki czyli tzw. „brand extension" gdzie marka, najczęściej za pomocą umowy licencyjnej, przechodzi do innej kategorii korzystając z doświadczenia swojego partnera - mówi Peter Makula, doradca d/s tworzenia i budowania marek, działa w Stanach Zjednoczonych.

- W przemyśle spożywczym raczej dominują przykłady „co-brandingu" czyli sytuacji gdzie dwie marki występują razem w produkcie, zapożyczając od siebie wzajemnie i kreując mieszanki składników i smaków. Dobrym przykładem są lody, które bardzo często zapraszają marki z innych kategorii na „gościnne występy." Wszystko zaczęło się od postaci z kreskówek, filmów i seriali telewizyjnych, które zadomowiły się na stałe w lodówkach supermarketów wabiąc młodocianych konsumentów. Ale chodzi też często o smaki - mówi Peter Makula.

Prawie wszędzie na świecie dość dobrze sprzedają się lody z domieszkami składnikowymi z kategorii batonów słodyczowych jak n.p. Mars, Snickers, czy Twix. W tych lodach występują autentyczne składniki siostrzanej marki. Tutaj spółka Masterfoods, właściciel M&M oraz Snicker's, nie tylko promuje swoje produkty cukiernicze, ale również generuje dodatkowy przychód ze sprzedaży materiałów na budulec do lodów. W tym przypadku, Masterfoods sam zajmuje się produkcją i dystrybucją mrożonego produktu. Jest to raczej uwarunkowane specyficzną filozofią zarządzania tym olbrzymim prywatnym gigantem spożywczym, niż kwestiami finansowymi. Licencja z inną firmą mogłaby być bardziej dochodowa.

- Innym przykładem są kawiarniane sieci detaliczne. W Stanach Zjednoczonych w lodówkach supermarketów bardzo dobrze radzą sobie lody marki Starbuck's, popularnej sieci kawiarni. Paleta smaków ograniczona jest do tematów związanych z kawą, czyli n.p. cappuccino, latte, mocca, czy machiatto. Konsument prawdopodobnie nie zaakceptowałby raczej innych smaków pochodzących od marki Starbuck's, która jednak najbardziej kojarzy się z kawą. Produkt jest wysokiej jakości i należy do grupy najdroższych w lodówce. Strategia przynosi korzyści dla marki, bo pozwala klientowi zademonstrować lojalność w stosunku do swojej ulubionej kawiarni, jak również rozszerzyć swój procentowy udział w jego wydatkach (tzw. „share of wallet"). Dla producenta lodów, partnera licencyjnego kawiarni Starbuck's, jest to sposób na wejście do najwyższej strefy cenowej, gdzie panują lepsze marże. Ponieważ sieci handlowe muszą mieć ten produkt (klienci dopytują się o niego), dla producenta z tak atrakcyjną licencją często jest to sposób na wynegocjowanie z siecią lepszych warunków do sprzedaży również innych swoich produktów - mówi Peter Makula.

CENY HURTOWE

KOMENTARZE: (2)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • crikey3@wp.pl 09-07-2012, 12:40:
ja też szukam kontaktu do pana Piotra Makula..., czy to ten ekspert, który doradza w ILW?
  • silvergold@interia.eu 08-06-2010, 11:26:
szukam namiarów na Makuła Peter d/s marek -brandextensions.Proszę zapoznać się ze stroną www.megatrademark.com

Zobacz wszystkie komentarze (2)

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (23 643) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 270)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH