Ekspert: Hipermarkety mogą wrócić do łask
- Wejście w życie ustawy o ograniczeniu handlu w niedziele spowoduje konieczność zdefiniowania nowej roli hipermarketów. Z badań wynika, że główne misje zakupowe w sektorze FMCG realizowane w niedzielę to duże zakupy uzupełniające na kilka dni, na najbliższy tydzień lub nawet dłuższy okres (takie zakupy to 55 proc. wszystkich niedzielnych zakupów). Takich zakupów nie da się zrealizować w mniejszych sklepach czy na stacjach benzynowych, których zakaz ustawowy ominie. Konsumenci prawdopodobnie będą próbować przenosić zakupy na sobotę, co spowodowuje bardzo duży ruch i utrudnienia we wszystkich typach sklepów. Z tego powodu coraz uważniej przyglądamy się hipermarketom, które prawdopodobnie wrócą do łask – powiedział Artur Czajka, Retail&Shopper Business Development Manager w agencji badawczej IQS.

Do niedzielnych wizyt w galeriach handlowych przyznaje się 31% respondentów, czyli ok. 10 mln
Polaków. Około 30% z nich swój niedzielny spacer po centrum handlowym wieńczy zakupami. W niedziele znacznie wzrasta udział mężczyzn wśród kupujących. Jest to widoczne zwłaszcza w zakupach FMCG (56% mężczyzn versus 44% kobiet). W dużej mierze są to mężczyźni w średnim wieku i dobrze zarabiający (44% stanowią mężczyźni zarabiający ponad 5 tys. zł).
Obecnie w niedzielnych zakupach silną pozycję mają supermarkety. Na niedzielne zakupy ten format sklepów wybiera średnio więcej osób niż w każdy z pozostałych dni tygodnia. Mniejsze sklepy spożywcze, sklepy lokalne, sklepy typu convenience i stacje benzynowe nie są silnie kojarzone z niedzielnymi zakupami. W ten dzień tygodnia odwiedza je podobna ilość osób, co w dni powszednie. To jednak może się zmienić, gdy nie będzie można zrobić zakupów w niedzielę w większych sklepach.
Czytaj więcej na dlahandlu.pl


Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.