Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Handel

Ekspert: Jak marki producentów mogą konkurować z markami własnymi?

Dla większości konsumentów musztarda Madero to taka sama marka jak Develey. Bardziej dociekliwa część konsumentów doczyta, że oba produkty wyszły z tej samej fabryki – tym samym racjonalizując sobie wybór „gorszego” produktu – mówi serwisowi portalspozywczy.pl Łukasz Zaleśny, Strategy & Innovation Director w firmie Blue 449.

Ekspert: Jak marki producentów mogą konkurować z markami własnymi?
Łukasz Zaleśny, Strategy & Innovation Director w firmie Blue 449. Fot. PTWP

Autor: www.portalspozywczy.pl
Data: 27-07-2018, 11:10

– Jeszcze mniejsze znaczenie dla konsumenta będzie mieć marka produktów w kategoriach bez wyraźnych przewag emocjonalnych i funkcjonalnych, jak np. woda czy mleko. W wypadku tych produktów dla konsumentów często nie ma znaczenia, czy kupują mleko Prawdziwe, Wypasione czy Mleczna Dolina – mówi serwisowi portalspozywczy.pl Łukasz Zaleśny, Strategy & Innovation Director w firmie Blue 449.

– Przyzwyczailiśmy się w marketingu do myślenia, że marki własne są tańsze i gorszej jakości. To już od dawna nieprawda. Obecnie cena nie jest jedynym wyznacznikiem wyboru takiej marki przez konsumentów. Poprawiła się również jakość produktów tych marek. Warto tu zaznaczyć, że nie do końca ma znaczenie rzeczywista jakość produktu, liczy się to, jak ta jakość jest postrzegana – dodaje.

Podkreśla, że markę budujemy w percepcji konsumentów i podobnie jest z jej jakością. - Dziś marki własne są w smaku co najmniej tak samo dobre, jak wiodące marki producentów. Mają piękne, kolorowe i matowe opakowania praz atrakcyjne miejsce na półce sklepowej – na wysokości wzroku, tuż obok wiodących marek. Pukają do drzwi w coraz ładniejszych gazetkach – opowiada.

– I oczywiście jeszcze komunikacja w mediach – atrakcyjne dla oka konwencje serialowe, zapadająca w ucho muzyka, uśmiechnięci celebryci, partnerstwa sportowe, społeczna odpowiedzialność – wszystko to z bardzo wysoką częstotliwością komunikacji. Czy postrzeganie marki własnej jako tej gorszej ma tu jeszcze zastosowanie? Zacznijmy mówić o równorzędnej rywalizacji tych marek o konsumenta – tłumaczy ekspert.

– Co mogą zrobić producenci markowych produktów? Mogą poprawiać jakość swoich produktów, ale i tu jest pewna pułapka. Lepsza jakość zwykle idzie w parze z wyższą ceną, a na pewnym poziomie konsument przestaje dostrzegać różnicę. Jak powszechnie wiadomo, jak nie ma różnicy, to po co przepłacać? – mówi Łukasz Zaleśny.

Dodaje, że producenci żywności mogą również obrać inną strategię – być inni, wyróżnić się. – W tym wypadku jest całe pole innowacji produktowych na wielu płaszczyznach. Nowości w produktach – ich ekologiczne składniki, nowy wariant smakowy czy forma on-the-go. Są też innowacje marketingowe, zwykle związane z opakowaniem – nowy design, nowy sposób otwierania, czy biodegradowalne opakowanie – wymienia ekspert.

Jego zdaniem wartość marki można zwiększać także przez świadome projektowanie doświadczenia konsumenta z marką na całej ścieżce zakupowej – od świadomości marki, przez jej rozważanie, zakup i używanie przez konsumentów.

– Dodatkowo, można zwiększyć wartość marki producenckiej, jeśli włączy się solidną dawkę emocji do komunikacji marketingowej – wiemy to dzięki badaniom naukowym np. Daniela Kahnemana, ojca ekonomii behawioralnej. Dzięki emocjom produkty zostaną też lepiej zapamiętane, co może pomóc producentów żywności w rozgrywce z markami własnymi sieci handlowych – podsumowuje Łukasz Zaleśny, Strategy & Innovation Director w firmie Blue 449.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Łukasz Zaleśny RSS ALERT    /    Blue 449 RSS ALERT    /    marki własne RSS ALERT    /    sieci handlowe RSS ALERT    /    marki producentów RSS ALERT    /    handel RSS ALERT    /    producenci żywności RSS ALERT

KOMENTARZE (1)

  • timi 2018-07-27 12:18:54
    Markowe produkty są zapakowane w pojemniki Lidla i konsument już to wie. Czary mary nie pomoże.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.207.240.35
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.