Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Handel

Ekspert: Niezależne sklepy będą coraz mniej liczne

W Polsce nadal liczą się małe powierzchni handlowe. Powierzchniom tym sprzyja i sprzyjać będzie trend ku personalizacji zakupu i zarazem ku oszczędzającym czas zakupom blisko domu. Niestety sklepy niezależne będą coraz mniej liczne – mówi serwisowi portalspozywczy.pl dr Andrzej Faliński, prezes Stowarzyszenia Forum Dialogu Gospodarczego.

Ekspert: Niezależne sklepy będą coraz mniej liczne
dr Andrzej Faliński, prezes Stowarzyszenia Forum Dialogu Gospodarczego.

Autor: portalspozywczy.pl
Data: 24-07-2019, 10:54

– Nieco niefrasobliwie sięga się po ograniczenia wielkich firm, powodując zaostrzenie konkurencji, zabójcze dla większości małych sklepów. Tak niezależnych jak i – nieco mniej – zsieciowanych. Źle przysłuży się też restytucja podatku handlowego przez TSUE. Niepokój o małe powierzchnie uzasadniają liczby. Widać je w danych GUS, zaczerpniętych do tekstu z artykułu J. Frączyka (Money.pl, 21 czerwca 2019), odnotowanego przez inne tytuły – mówi serwisowi portalspozywczy.pl dr Andrzej Faliński, prezes Stowarzyszenia Forum Dialogu Gospodarczego.

– Wedle zapisów bazy REGON 26,7 tys. firm sektora dystrybucji pożegnało się z rynkiem w ciągu ostatniego roku (nie chodzi wyłącznie o sklepy, ale głównie o nie). Jest tak, że po zliczeniu likwidacji i nowo powstałych zniknęło „tylko” ok. 7000 sklepów, głównie segmentu „mini”, ale sprawa dotyczy całego sektora – dodaje.

Jego zdaniem stymulowana konkurencja „obronna” liderów rynku wobec niedzielnego zakazu i innych ograniczeń, w tym planowanego powrotu do podatku handlowego, uruchomiła przyspieszone konsolidacje w całym sektorze – skala daje większe szanse.

– Nie zapominajmy też o innych czynnikach utrudniających życie handlowi – im mniejszemu tym bardziej. Rosną koszty, redukują się  przychody większości uczestników. A gdy uwzględnić czynniki nieintencjonalne np. ceny energii, paliw, czynniki klimatyczne, kurczący się rynek pracy, itd. – brakuje miejsca na optymizm w sektorze.  Do tego nadpodaż niektórych towarów powoduje przeciwne tendencji spadki cen niektórych produktów, co nie służy relacjom w łańcuchach dostaw. Zburzona też została równowaga koegzystencji formatów handlowych – tłumaczy ekspert.

Podkreśla, że małe podmioty w większości znoszą to źle. – Duże nieco lepiej, ale rynek dla firm handlowych przestaje być przyjazny – coraz bardziej liczą się skuteczne giganty formatu dyskontowego. Koszty (głównie stałe) rosną i będą rosły, a prosocjalna polityka i nadchodzące spowolnienie nie poprawiają perspektywy. Przychody rozpieszczać więc nie będą, chyba, że niektórych – większych – uważa Faliński.

więcej informacji:

sklepy RSS ALERT    /    małe sklepy RSS ALERT    /    Andrzej Faliński RSS ALERT    /    Stowarzyszenie Forum Dialogu Gospodarczego RSS ALERT    /    handel RSS ALERT

KOMENTARZE (3)

  • Adam 2019-07-26 10:46:10
    Antypolskie od lat rządy w Polsce kolonizują ten kraj, zachodnie korporacje czują się jak u siebie a Polacy nie mają tu wiele do powiedzenia, może kiedyś Polacy będą w Polsce u siebie...sitwy trzeba pogonić i zainstalować prawdziwie polskie rządy!
    • krzysztof 2019-07-26 11:29:27
      Nie da się gonić obce firmy i liczyć na to że ktoś kupi polskie towary .
  • Pro Natura 2019-07-27 07:42:02
    Małe sklepy będą rywalizowały produktami niszowymi i dobrej jakości. Sieci ich nie posiadają. Ograniczenie sprzedaży w niedziele to krok ku cywilizacji!!! To zatrzymanie zacofania w handlu.Brawo PiS!!!!!!!!!!

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.234.214.179
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.