Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Handel

Ekspert o handlu w niedziele: Czy polskim kupcom nie zafundowano dyskryminacji?

Mamy praktycznie zakończony proces powstawania ustawy o ograniczeniu handlu w niedziele i święta oraz w niektóre inne dni. Generalnie stanowi ona, że handel jest zakazany, podobnie jak związane z nim czynności, ale wyliczone zostały wyjątki w liczbie trzydziestu, wskazujące na to komu i w jakiej sytuacji w niedzielę pracować jednak wolno - mówi serwisowi portalspozywczy.pl Andrzej Faliński, niezależny ekspert handlu detalicznego.

Ekspert o handlu w niedziele: Czy polskim kupcom nie zafundowano dyskryminacji?
Andrzej Faliński, niezależny ekspert handlu detalicznego. Fot. PTWP

- Na pewno nie wolno handlować dużym sklepom detalicznym i centrom handlowym, jako że podstawowym wyłączeniem spod zakazu jest zgoda na pracę sklepu, w którym za ladą stanie właściciel - mówi serwisowi portalspozywczy.pl Andrzej Faliński, niezależny ekspert handlu detalicznego.

- A przecież o duże sklepy zaczęła się cała bitwa, której chyba jestem przegranym weteranem: od niemal osiemnastu lat zarówno służbowo, jak i ze względu na przekonania osobiste, niedzielnemu ograniczeniu handlu jestem przeciwny. Widzę je jako mistyfikację procesu konkurencji zawartą w tezie, że ograniczenie dużego handlu pomoże firmom małym i średnim - dodaje.

- Domykanie się procesu uchwalenia tej ustawy traktuję więc jako wydarzenie szkodliwe, którego skutki bardzo szybko zobaczymy i odczujemy - podkreśla Faliński.

Dodaje, że w projekcie „niedyskryminacyjnie” nie wskazuje się kryterium ograniczenia powierzchniowego, ani pochodzenia kapitału, ani innych namacalnych kryteriów,  ale kto miał otrzymać zakaz, ten go otrzymał. - W projekcie trudno znaleźć passus, obecny w niektórych wcześniejszych projektach ustawy, a wskazujący na możliwość przygotowania sprzedaży poniedziałkowej pod względem logistycznym i technicznym. Z tego sklepy, konsumenci, czy dostawcy (np. chleba) nie bardzo się ucieszą. Zatem ani sklep klasyczny, gdy nie stoi za ladą właściciel (niezależnie od wielkości), ani centrum handlowe, ani niedzielna, przygraniczna sprzedaż targowiskowa w większości nie uchowają się - tłumaczy ekspert.

Zaznacza, że beneficjentami rozwiązania miały być małe firmy kupieckie. - Nie są one jednak zbiorem jednorodnym. Wziąwszy bowiem pod uwagę ich lokalizację, rodzaj asortymentu, sposób sprzedaży, rytm pracy i strukturę sprzedaży w czasie np. tygodnia – beneficjentów robi się niezbyt wielu. Co innego bowiem prowadzić sklep w centrum handlowym, gdzie weekend to 50% sprzedaży, co innego w osiedlu – gdzie niedzielne zamknięcie sieciowego supermarketu lub dyskontu daje szansę na większy przychód - zwłaszcza na początku, bowiem polityka promocji cenowej i inne zachęty w kilka miesięcy oduczą kupowania tam, gdzie cena musi być znacząco wyższa - wyjaśnia.

A co mają powiedzieć - tłumaczy Faliński - sklepy pracujące w parkach handlowych, centrach i specjalnych bazarach, targowiskach nad granicą? Przecież zakaz to dla nich natychmiastowe bankructwo. Co ze sklepami specjalistycznymi, połączonymi ze specjalistycznymi usługami, np. w zakresie sprzętu sportowego? Czy aby nie zafundowano polskim kupcom różnych form dyskryminacji? 

Jego zdaniem ustawa nie usatysfakcjonuje w gospodarce niemal nikogo. - Przede wszystkim nie doczekają się ulgi w konkurowaniu małe firmy handlowe, ponieważ silni gracze rynkowi będą musieli skompensować sobie stratę sprzedaży niedzielnej i zaostrzą swoje instrumenty konkurencyjne, głównie polityki cenowo-promocyjne. I - jak dwa lata temu na Węgrzech - silni gracze odbiorą klientów małym podmiotom - podsumowuje Andrzej Faliński.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Andrzej Faliński RSS ALERT    /    handel w niedziele RSS ALERT    /    zakaz handlu w niedziele RSS ALERT    /    ograniczenie handlu w niedziele RSS ALERT    /    sieci handlowe RSS ALERT    /    handel detaliczny RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.212.93.234
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku

Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

portalspozywczy.pl w social media

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.