Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Ekspert o opłacalności rebrandingu przejmowanych sieci

  • dlahandlu.pl
  • Autor: www.dlahandlu.pl
  • Data: 12-11-2014, 09:56

Trudno mówić o lojalności klientów wobec konkretnych brandów sieciowych w okresie napiętych budżetów domowych. Dla konsumenta cena i bliskość lokalizacji w dalszym ciągu jest głównym wyznacznikiem miejsca robienia zakupów. Kupujący o wystarczającym zasobie czasu, chętnie korzystają z promocji nawet jeżeli sklep położony jest nieco dalej od ich miejsca zamieszkania. Nie postrzegam tego jako lojalności wobec konkretnego brandu to raczej nowy obszar lojalności wobec niskich cen, lub kupiona poprzez wysokie nakłady reklamowe, ,,lojalność'' wobec generowanego wizerunku (Lidl, Biedronka) - mówi w rozmowie z portalem dlahandlu.pl Andrzej Wojciechowicz, doradca FMCG Business Consulting.

Już od dawna mówi si, że polski klient jest wyjątkowo nielojalny - może być lojalny wobec promocji - a nie wobec marki. Przykład Carrefoura, który rok temu przejął olsztyńską sieć Rast i pozostawił szyld jest wobec tego bardzo interesujący.

- Innym zagadnieniem jest rebranding zakupionych sieci. Jest to zawsze przedmiotem głębokiej analizy marketingowej i finansowej. Zmiana szyldu kosztuje, i to nie mało. Poza kosztami czysto technicznymi musimy się liczyć z dodatkowymi kosztami marketingowymi włączenia nowej nazwy na nowy dla niej rynek. Ponadto cena zakupu sieci zazwyczaj zawiera również pozycję określającą wartość brandu. Jego zmiana wiąże się z koniecznością wykreślenia jej z zapisów księgowych. Przed lub zaraz po zakupie sieci, przeprowadza się badanie rynkowe na temat postrzegania nazwy już istniejącej i planowanej do wprowadzenia. Porównawcze rezultaty badania analizuje się metodą porównawczą a uzyskane wnioski pozwalają podjąć właściwą decyzję. Zdarza się również że o zmianie przesądzają regulacje korporacyjne (np. Auchan - Real) lub pragmatyczne czynniki operacyjne. Brak zmiany szyldu to konieczność prowadzenia oddzielnych, lokalnych kampanii reklamowych dla zachowanego logo. Ale przy odpowiednio dużym potencjale sieci lokalnej, to ma głębokie uzasadnienie w myśl reguły "Myśl globalnie lecz działaj lokalnie!". Osobiście jestem zwolennikiem kontynuacji operacji handlowej pod dotychczasowym szyldem o odpowiednim potencjale sprzedażowym i wizerunkowym, jeżeli jest on dobrze postrzegany a nowa organizacja handlowa pozwala na polepszenie wizerunku w obszarze cen, asortymentu, serwisu etc. Na koniec podkreślmy jeszcze raz że ta trudna decyzja zawsze musi być poprzedzona dogłębną analiza marketingową i finansową. Nie wycinajmy pochopnie ,,lasu'', bo nowy rośnie długo, wymaga dużych nakładów finansowych i pracy - wyjasnia nasz rozmówca.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (24 476) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 267)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH