Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Handel

Ekspert o przyczynach upadłości w handlu detalicznym

2016 r. był trudnym okresem dla sieci handlowych. Czy 2017 r. przyniesie kolejne upadłości w handlu detalicznym? - W ostatnich latach warunki działania handlu spożywczego były szczególnie niekorzystne dla popełniających błędy, ponieważ w warunkach wzmożonej konkurencji, przy jednoczesnej deflacji koszyka spożywczego ciężko było osiągać zyski, a zasoby kapitałowe topniały szybko. Zmiany modelu wymagają inwestycji, więc gracze najgorzej dopasowani do potrzeb rynku i najsłabsi kapitałowo już upadli - komentuje Magdalena Jończak, szefowa działu dóbr konsumpcyjnych w firmie doradczej Deloitte.

Ekspert o przyczynach upadłości w handlu detalicznym
Fot. shutterstock
  • Źródło dlahandlu.pl

Autor: dlahandlu.pl
Data: 01-02-2017, 14:51

W 2016 r. to nie tylko zawirowania regulacyjne na rynku handlowym, ale również początek problemów dla kilku polskich sieci. Upadłość najstarszej polskiej sieci supermarketów MarcPol i początek potężnych kłopotów Almy nasuwają pytanie czy nie pociągnie to za sobą kolejnych upadłości bądź wyjścia z Polski niektórych dużych sieci. Na razie obserwujemy ten trend raczej w branży odzieżowej, ale niewykluczone, że problem dotknie szyldy spożywcze. 
Magdalena Jończak wskazuje, że trudne otoczenie około biznesowe to sprawdzian dla umiejętności osób zarządzających.

- Upadłość to naturalna konsekwencja niewłaściwych decyzji biznesowych, z reguły wynikających – szczególnie w handlu - z błędnych założeń dotyczących oczekiwań kupującego. W ostatnich latach warunki działania handlu spożywczego były szczególnie niekorzystne dla popełniających błędy, ponieważ w warunkach wzmożonej konkurencji, przy jednoczesnej deflacji koszyka spożywczego ciężko było osiągać zyski, a zasoby kapitałowe topniały szybko. Zmiany modelu wymagają inwestycji, więc gracze najgorzej dopasowani do potrzeb rynku i najsłabsi kapitałowo już upadli, ewentualnie ulegli jakiejś formie konsolidacji, czy uzależnienia od większych graczy.  Nie należy jednak oczekiwać, że nie zobaczymy w najbliższych latach kolejnych sytuacji tego typu – wyjaśnia nasza rozmówczyni.

Czytaj więcej w dlahandlu.pl

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Magdalena Jończak RSS ALERT    /    Alma RSS ALERT    /    MarcPol RSS ALERT    /    Deloitte RSS ALERT

KOMENTARZE (2)

  • lukazi 2017-02-02 09:28:02
    jeszcze kilka lat temu mówiło się o dumnej reaktywacji polskiego handlu. Dziś już wiemy, że polska myśl biznesowa w tej branży jest niekonkurencyjna i nie ma szans w starciu z zachodnią myślą. Można to odnieść do szerszej popularnej koncepcji reaktywacji polskiego przemysłu/innowacji etc. Może się skończyć podobnie
  • s 2017-02-02 13:00:35
    bzdura lukazi. w przypadku Almy i Marcpolu dziwić się należy jak to możliwe, że klękło dopiero teraz (świadczy, że nie tak mocna konkurencja jednak), bo przecież to była satyra na sklepy spożywcze. natomiast patrząc jak sobie radzi Dino, Stokrotka, czy Polo (pomimo ciosu związanego z secesją) nie ma co przesądzać o porażce polskiego handlu.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.233.219.101
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.